Fiskebåt for viderekomne
Fiskebåt for viderekomne
Fiskebåt for viderekomne
Fiskebåt for viderekomne
Fiskebåt for viderekomne
Fiskebåt for viderekomne
Fiskebåt for viderekomne
Fiskebåt for viderekomne
Fiskebåt for viderekomne
Fiskebåt for viderekomne
Fiskebåt for viderekomne
Fiskebåt for viderekomne
Fiskebåt for viderekomne
Fiskebåt for viderekomne
Fiskebåt for viderekomne
Fiskebåt for viderekomne
Fiskebåt for viderekomne
Fiskebåt for viderekomne
Fiskebåt for viderekomne

Fiskebåt for viderekomne

Har du det ekstra travelt med å få bruket i sjøen, kan vi anbefale følgende farkost. Al Dahen Wave Braker 36 fot er en ekstrembåt beregnet for fisketurer av det litt mer røffe slaget.

Publisert Sist oppdatert

Det er langt, tungt og smalt. Wave Braker 360 gjør så definitivt ikke skam på navnet. I to år har Bergensfirmaet  Båtsenteret SeaDan som importerer båter fra kongedømmet Baharain hatt båten til test. Båten tåler fint tre ganger 250 hk, men med våre bensinpriser holder det med to bensintørste 225 hk motorer.

Til å være en så vidt stor båt er ikke prisen avskrekkende. Du har alt du behøver om bord for hyggelige dager på sjøen. Overnattingen får du sørge for annet sted. Båten leveres i mange forskjellige utgaver, her er det vel egentlig kundens krav og ønsker som bestemmer båtens innhold. I brosjyrene telte vi 6 forskjellige båter bygget over samme lest, men med helt forskjellige bruksområder. Verftene i midt-østen er fleksible og ikke så store. Det bygges med høy finish, og man skal lete lenge etter bedre sveisearbeid enn det du finner i stål og aluminium på disse båtene.

Al Dahen verftet har på lik linje med mange av sine konkurrenter i emiratene, egen skole og utdanning for de som jobber på verftet. Dette bidrar til båter som kan konkurrere med det beste fra Europa og Amerika. Og skal vi først sammenligne er det mye om bord i denne båten som er klonet fra amerikanske båter i denne kategorien.  Prismessig ligger de langt under, og båten vi prøvekjørte kostet like under en million fult utrustet med to firetakts Yamahamotorer montert på hekken. Bare båten kommer på cirka 550 000 ferdig levert Norge.

Perfekt fiskebåt

Wave Braker, i vår testutgave, var rendyrket for å tilfredstille de villeste og gærneste havfiskerne. I mange land er nettopp havfiske og trolling (mange stenger i bruk samtidig) en sport som mange bedriver, og for den som har myst litt på hva sportsfiskerne driver med i statene for eksempel, så skjønner en at det er ikke bare fiskestanga som er viktig. Skal man komme først til de beste fiskeplassene når det konkurreres, handler det ene og alene om båtens prestasjoner i sjøen, og hvor raskt man kan nå de beste plassene. 

Wavebraker er en stor og tung båt. Skroget er bygget for stor fart, selv klarte vi ikke mer enn 42 knop på topp, med en motor til ville den nok kunne passere 50 knop. Men det blir usedvanlig dyre og unødvendige knop.

Når vi var ute og prøvekjørte var ikke været slik vi skulle ønsket oss. Ettermiddagssolen hang døsig over Askøybrua, og sjøene måtte vi finne selv. Men hurtigbåtene i området graver opp halvannen meter med hekksjø, så når vi kom dundrende inn i en av disse i 40 knop trodde vi faktisk at vi skulle få det til å bevege båt. Den gang ei, båten skar som en pil rett gjennom bølgene vi kunne konkludere med at skulle vi virkelig få satt båten på prøve måtte vi nok ha tatt turen på utsiden av Austevoll. 

Noen har tenkt!

Wavebraker er fullstappet av spesialløsninger for den fiskeglade. På hardtoppen er det montert utriggere for stangfiske. Alt om bord tåler vann, og her eer det bare å ta en av de mange vannslanegen om bord å spyle ned hele båten om nødvendig.  

Det er store kummer over alt med plass til både levende og død fisk. Det er kummer for sirkulerende vann hvor du kan velge mellom ferskvann eller saltvann. Alt avhengig av hvor du fisker. I Sverige er trollingfiske på de store innsjøene blitt en folkesport.

    Du kan få utgaver med en liten sovelugar foran, men det går jo på bekostning av åpne flater og antallet fiskekummer. Man skal jo som sagt ikke sove bort natta når man fisker, men en ting som er viktig, selv på fisketur, er det å kunne gå på do. Det øker komforten og sikkerheten betraktelig. Å pisse over rekka er ikke noe problem når sjøen ligger blank, men noe helt annet når du ligger langt til havs i røff sjø. Toalettrommet har derfor fått en sentral plass og med brukbar komfort. En smart løsning var at de hadde plassert sikringsskapet inne på doveggen. På det absolutt tørreste stedet i denne båten. I og med at dette er en båt som er bygget for å tåle vær og vind, har man også tatt høyde for å lukke deler av instrumentpanelet. Stereoanlegg, plotter og andre skjermsensitive instrumenter ligger bak et eget glassvindu. Det vitner jo om at noen har tenkt!

Vår mening

Wavebraker fremstår som en meget komplett båt. Her er ikke mye fiks-fakseri og løsninger som man egentlig ikke behøver. Båten er solid bygget i alle ledd, og vil kunne brukes både til fiske, og som fritidsbåt for familien. Båten går som toget, den gir få om ingen overraskelser. Det gir en trygg båt. Personlig ville vi nok ha vurdert en løsning med en motor (300 HK), mindre sikkert, men helt klart mer kostnadseffektivt om man tenker vekt og innkjøp. Noe redusert toppfart, men færre ting som kan gå i stykker.

Spesifikasjoner:

Lengde 11.0 meter

Bredde 3.0 meter

Dypgpående 65 centimeter

Drivstofftank 900 liter

Vanntank 190

Les mer om flere frekke fiskebåter i Båtliv nr. 3