El-motorer i vinden
El-motorer i vinden
El-motorer i vinden
El-motorer i vinden

El-motorer i vinden

Svenske OZ Marine har fått vind i seilene, eller rettere sagt strøm til motoren. Stadig flere foretrekker el-motor til båten.

Publisert Sist oppdatert

OZ Marine som i dag har 100 kunder på referanselisten opplyser i en pressemelding at de nylig har tegnet kontrakt med Simfotech Boat og Swedish Yachts som vil ha el-motor som standard.

– Vi opplever at stadig flere tar miljøspørsmålet på alvor og ønsker en båttur med mindre støy og bedre miljø, sier Oscar Matteson i OZ Marine.

El-motoren kobles til landstrøm når det er mulig, men er det seilbåt kan den også lades under seiling når propellen roterer på grunn av farten.

Seks knop

Når batteriene er fulladet gir det kjøretid på cirka åtte timer, om man holder fire knop. Er det ikke så farlig om du tømmer batteriene raskere, så klarer el-motoren seks knop, ifølge produsentens pressemelding.

El-motoren finnes både med single og twin, sistnevnte med to motorer koblet til drevet. Produsenten opplyser at de fleste privatpersonene som kjøper motoren installerer den selv. Singlemotoren veier 14 kilo og har motorstyrke tilsvarende en ti hesters dieselmotor, OZtwin tilsvarer 17 hestekrefter.

Mer info: www.ozmarine.se