Mer pondus for XXL
Mer pondus for XXL
Mer pondus for XXL
Mer pondus for XXL
Mer pondus for XXL
Mer pondus for XXL
Mer pondus for XXL
Mer pondus for XXL
Mer pondus for XXL
Mer pondus for XXL
Mer pondus for XXL
Mer pondus for XXL
Mer pondus for XXL
Mer pondus for XXL
Mer pondus for XXL
Mer pondus for XXL
Mer pondus for XXL
Mer pondus for XXL
Mer pondus for XXL
Mer pondus for XXL
Mer pondus for XXL

Mer pondus for XXL

Nye Buster XXL er lenger, breiere og tyngre enn sin forgjenger. Vi har prøvekjørt arvtakeren.

Publisert Sist oppdatert

» Se vår bildespesial!

Da den finske båtpodusenten Fiskars lanserte deres nye båt i fjor kom de med en god og en dårlig nyhet. Den gode nyheten var at de kommer med en ny båt som byr på nye muligheter, som vi kommer tilbake til. Den dårlige nyheten var at Buster XXL slik vi kjenner den, går ut av produksjon. Den utgående båten gjorde det sterkt i en test av aluminiumsbåter i Båtliv så seint som i vinter. Forventningene blir derfor store til arvtakeren. Klarer den å følge sin mors kjølvann?

Gjennomtenkt

Forgjengeren har imponert oss med gjennomtenkte løsninger. I generasjon to har produsenten klart mesterverket å gjøre det enda bedre. Produsenten har fått hjelp fra vanlige båtbrukere i Finnland som har vært med på utviklingen, og fått den slik de ønsket den. I tillegg til å tilfredstille brukernes ønsker er det lagt stor vekt på sikkerheten og brukervennligheten. Det kan nevnes seks kryssholt. Det er godt med håndrekker, og man kan bevege seg trygt rundt hele båten. Badeplatform som gir lettere ombordstigning har båten også fått.

Generasjon to har ikke tapt seg når det gjelder egenskaper i fart. Heller tvert i mot. Men vi klarte ikke å få den i like stor fart som forgjengeren. Testbåten hadde en Honda med 150 hestekrefter på hekken.

I testen av forgjengeren kjørte vi også med 150 hestekrefter på hekken, og klarte da å få den opp i 45,7 knop, nesten seks knop raskere enn hva vi klarte med arvtakeren i Bergen denne uken.

Den nye genereasjonen er også større, noe som naturlig nok påvirker hastigheten. Den nye busteren er 55 cetimeter lenger enn sin forgjenger og 15 centimeter breiere. Den gamle XXLen veier også 230 kilo mindre enn nykommeren.

AWC

XXLs nye generasjon kommer som nevnt med nye muligheter. Aldri før har Buster lansert båt med overbygg. På samme skrog har produsenten denne gang lansert Buster AWC (All Weather Cruiser). Bakveggen leveres i to varianter, enten med kalesje eller med fast vegg og skyvedør.

Fra førerplassen i AWC har man god oversikt takket være store vindusflater. Vi likte også førerplassen bedre, sammenlignet med XXL, på grunn av mer oversiktelig instrumentpanel.

Den nye Busteren har fått en smart løsning med låsbart sjalusiskap både på førerside og foran sidemann. Fordelen på førersiden er at GPSen vippes ned og låses inne når man skal i land. Ulempen i XXL er at sjalusiskapet går på bekostning av instrumentpanelet som er blitt plassert på siden. Når vi kjører under forhold som krever at man følger godt med opplevde vi det litt rotete å kikke ned og til siden.

Søk og sammenlign båter i batguiden.no - Norges største båtutstilling på nett.