Full fart i båtsalget
Sandvika. Båtmessen "Båter i sjøen". Aud Høva og administrerende direktør Erlend Prytz i NorBoat ombord i messens dyreste båt - en Princess 61 til 9,3 millioner kroner.Foto: Mattis Sandblad
Full fart i båtsalget
Full fart i båtsalget

Full fart i båtsalget

Båtsalget har startet bra i år og er på nivå med fjoråret. Trenden er at folk velger bobåter og seilbåter.

Publisert Sist oppdatert

Båtsalget virker lite berørt av nedgangen i boligsalget og hyttesalget den siste tiden. Oppsummeringen etter årets største båtmesse, ”Sjøen for alle”, er godt salg trass i publikumsnedgang.

–    Hytte på fjellet og båt er to forskjellige ting. Det rapporteres om svært godt salg på ”Sjøen for alle” fra ledende norske båtprodusenter. Viknes, Windy og Askeladden melder alle om godt salg, sier Administrerende direktør Erlend Prytz i bransjeorganisasjonen Norboat til  Båtliv.

Fjoråret var et rekordår for båtsalget i Norge. Regnskapstallene viser kraftig vekst i omsetningen for ledende norske båtmerker som Windy, Askeladden, Viknes, Viksund, Saga Boats. Scand, Skibsplast og Nidelv fra 2006 og 2007.

God fart i salget var det også for Bavariaimportør Lunde Båt Motor, som melder om 15 solgte båter under utstillingen ”Sjøen for alle” sist uke.

Trenden er at stadig flere kjøper seilbåt, og at størrelsen på båtene som selges vokser år for år. Prytz mener noe av forklaringen er at folk kjøper seg flytende landsteder. Denne observasjonen støttes av Peter Heitmann, som er en av Norges største forhandlere av seilbåter.

–    Vi solgte 13 båter i størrelsen 32 til 50 fot på ”Sjøen for alle”. Mange av kundene kommer fra motorbåt. Seilbåter gir mer volum for pengene og bruker ikke så mye drivstoff som motorbåter, sier Heitmann.

–    Jeg har vært forberedt på nedgang i båtsalget i år, men foreløpig er salget like bra som i fjor. Muligens får vi en utflating i løpet av året, sier Heitmann.

Styreleder May Len Stensaker i Lunde Båt sier at hun solgte 21 Bavaria seilbåter på ”Sjøen for alle”, omtrent det samme som i fjor. Hun hevder at seilbåtsalget har startet sterkt i år.

Markedsdirektør Arne Skibsrud fra Skibsplast synes det var en meget positiv messe. – De besøkende skulle handle båt  og det er fremdeles penger blant nordmenn.  Salget var godt på messen og vi arbeider også med mange kunder etter messen som vi regner med å slutforhandle i løpet av kort tid, sier han. 

Når det gjelder skjærgårdsjeeper og mindre båter forøvrig har flere aktører meldt om utflating og en viss nedgang det siste halve året.

Oversikt over båter og utstyr finner du på www.batguiden.no - Norges største båtutstilling på nett