Dra til Sjøs i gang med flere nyheter
Dra til Sjøs i gang med flere nyheter
Dra til Sjøs i gang med flere nyheter
Dra til Sjøs i gang med flere nyheter
Dra til Sjøs i gang med flere nyheter
Dra til Sjøs i gang med flere nyheter

Dra til Sjøs i gang med flere nyheter

NB 870 Flybridge og Viknes 1080 ble to av åpningskveldens store publikumsmagneter.

Publisert Sist oppdatert

Bergens messen Dra til Sjøs ble i går åpnet for bransje og spesielt inviterte. Bergen viste seg fra sin vakreste side med åtte plussgrader og sol fra skyfri himmel. Aldri har messen vært større, og spesielt antallet båter ute i havnen er øket. For de mer frosne kunne man også lokke med tre haller fulle av noen nyheter, og mange gamle travere.

    Det  er vestlendingene som står for nyhetene, og det ble flere innendørs ”stabelavløpninger” også. Bergensfirmaet Yacht Marine bygger sine båter i Kina og hadde avduking av sin nye 41-foter.

    Størst oppmerksomhet fikk imidlertid Viknes for sin nye 1080, hvor de inviterte køet opp for å få en titt. En båt full av glimrende detaljer og løsninger som gjør at både besøkende og båtjournalister nikker anerkjennende til familien Sivertsen og resten av gjengen bak Viknesbåtene.   

    Selv gikk vi gjennom nyskapningen NB 870 fly, som igjen gir det norske publikummet et tilbud om en mini flybridgebåt i tradisjonelt og traust format. Flybridgebåter på under 30-fot har vært fraværende på markedet i mange år. Foreløpig var dette en prototyp som ikke hadde gjort flere sjømil enn avstanden fra verftet og inn til utstillingen, men informasjonsansvarlig og markedssjef  i NB marine, Ronny Haugland, påstod båten hadde gitt mersmak.

    På så liten båt, får man flere kompromisser. Mange av løsningene hadde vi sett før, men det designerne er blitt flinkere på er å løse volumet innvendig. Båten virker faktisk mye større enn den i virkeligheten er. I vår raske gjennomgang av båten i går kveld lot vi oss begeistre, men ble en smule skuffet over adkomsten til flybridgen. Her må du ha minst seks i gym for å entre flybridgen via den veggplasserte stigen. Det er uansett ok å vite at det finnes et rimelig alternativ til en virkelighet som består i bare større og dyrere båter. Da står vi han heller av med et par kompromisser.

    I god vestlandsk tradisjon hadde man også beholdt styreposisjonen på dekk bak. Dette gjør at båten egner seg godt til fiske. Ne som ble understreket av det store og rene akterdekket.

Se bilder av nye NB 870 fly