Tønsberg-Stavanger i Rupert
Tønsberg-Stavanger i Rupert
Tønsberg-Stavanger i Rupert
Tønsberg-Stavanger i Rupert
Tønsberg-Stavanger i Rupert
Tønsberg-Stavanger i Rupert
Tønsberg-Stavanger i Rupert
Tønsberg-Stavanger i Rupert
Tønsberg-Stavanger i Rupert
Tønsberg-Stavanger i Rupert
Tønsberg-Stavanger i Rupert
Tønsberg-Stavanger i Rupert
Tønsberg-Stavanger i Rupert
Tønsberg-Stavanger i Rupert
Tønsberg-Stavanger i Rupert
Tønsberg-Stavanger i Rupert
Tønsberg-Stavanger i Rupert
Tønsberg-Stavanger i Rupert
Tønsberg-Stavanger i Rupert

Tønsberg-Stavanger i Rupert

En åtte timers båttur fra Tønsberg til Stavanger kan være en behagelig tur, men noen uforutsette hendelser kommer man ikke utenom.

Publisert Sist oppdatert

» Se vår bildespesial!

Turen går fra Tønsberg til Stavanger i en 32 fots rib fra Rupert. Vi er med Pål Windingstad og  Knut Skille som både importerer Rupert og driver Sea Adventure.Deres nyeste og råeste båt skal settes på prøve.

Ifølge metrologene kan vi vente oss noe vind når vi passerer Verdens Ende på Tjøme og setter kursen mot Risør, vårt første stopp. Vi har også med oss Runar og Thomas Ekdahl,

– Se der da, utbryter Pål Windingstad og peker sørover. Sjøen er speilblank. Vi har fralandsvind. Synet er nesten litt skuffende når vi ser bort på råtassen som skal ta oss til Stavanger.

Om bord er vi fem personer. Windingstad og Skille har  Runar og Thomas Ekdahl ankommet fra Svalbard, tidsnok til å være med på denne turen. Telefonen til Thomas Ekdahl ringer.   

 – Jeg har noen som har prøvd å overtale meg til ikke å ta denne turen, gliser han og trekker på seg lua med kaninpels som han har kjøpt med seg fra Svalbard.

Windingstad står til rors den første strekningen og legger båten opp i en fart på 53 knop. Det føles som 20. Fra Vallø til Verdens Ende bruker vi bare minutter. Vi runder av vestover og begynner å stange i litt mer sjø. Denne RIBen har en spiss v-bunn som takler grov sjø godt, men sjøen er ikke grei med rytmen i dag. Mens vi i et bølgehopp lander midt mellom to bølger blir det neste gjerne oppå en bølge. Windingstad sakker av, og  det føles som om vi sniler oss frem. En titt på plotteren viser at vi likevel ligger i 29 knop og fangen er behagelig.

Vi nærmer oss Arendal da det uventede skjer.

    – Er han blitt gal! Alle fire kikker forundret, og kanskje mest småsjokerte på føreren. Hva er det han holder på med? Føreren stirrer minst like overrasket tilbake. Han mistet styringen akkurat i det vi møtte en bølge. Hans uskyld bekreftes når de to Suzukiene ikke beveger seg når han svinger på rattet. Den Vi går bare rundt, uten motstand. Vi finner ut at hydraulikoljen har lekket ut, tanken er tilnærmet tom. Halvannen time seinere står vi på Redningsskøyta med Ruperten på slep. En mekaniker er på full fart fra Asker til Arendal for å rette opp monteringsfeilen.

Morgenen etter er båten klar og det er blikk stille på sjøen når vi starter fra Torungen fyrstasjon. Vil du lese mer om den åtte timers kjøreturen kan den leses i Båtliv nummer 9 som du nå finner i butikkhyllene.

Rå helårsrib

Ruperten, som er en 32 fots Outboard Cabin ble kjørt nærmere 250 nautiske i april måned, men ekstrem bekledning var knapt nok nødvendig skjermet for vinden bak den store konsollen med overbygg. Skulle det synke mot minusgradene er det mulig å lukke med en kalesje, og vips, man har helårsbåt med ekstreme kjøreforhold. Med to 300-hestere fra Suzuki på hekken fikk vi båten opp i mot 56 knop, men til tross for 600 hestekrefter føltes den aldri overmotorisert. I kjøretid brukte vi åtte timer på strekningen fra Tønsberg til Stavanger. Alt i alt er Rupert 32 Outboard Cabin en båt som har imponert oss, som det er lite å sette fingeren på, sett opp mot at dette er en båt rettet mot ekstreme kjøreforhold. Du kan lese mer om denne båten i samme artikkel i Båtliv nr. 9.

Spesifikasjoner

Lengde: 10,40 m

Bredde: 3,20 m

Vekt: 3000 Kg

Tank: 2 x 250 L

Motor: 2 x 300 Hk

Maks fart: 55 Knop