070926 Volvo PentaLedningsgruppen.Mats EdenborgFoto: Marie Ullnert, Bilduppdraget

Volvo Pentas eksperter til Norge

Volvo Pentas visedirektør Mats Edenborg bekrefter i en mail til Båtliv at de nå ønsker å finne ut av havariproblemene i Norge ved å flytte større deler av forskningen hit.

Publisert Sist oppdatert

Volvo Penta jobber fortsatt intenst med å finne svar på hvorfor motorer i D4 og D6 serien havarer slik de gjør. På spørsmål fra oss om det ikke lønte seg å dra til Norge og vestlandet, hvor problemene med disse motorene var størst, svarte de for to uker siden at det kunne være en mulighet for det. Nå bekrefter de altså at det ser ut til å bli en av løsningene for å finne svaret på havariproblemene.

Til alle de av våre lesere som har sendt inn forslag til hva dette kan skyldes, skal vi hilse fra Edenborg og VP å si at de takker for innspillene vi har sendt videre.

Vi i Båtliv har forelagt problemene for motorekspert Jan Zaborowski som til dels støtter Volvos dieselspor. Han mener imidlertid at det kan ligge en kombinasjonsteori i bunnen av denne elendigheten. Med det mener han at det skjer en kjemisk reaksjon mellom diesel og metaller som fører til rask forvitring med påfølgende lekkasje og eksplosjon. Han mener også at Common Rail motorens dysesystemer jobber under så høyt trykk, at Volvo kanskje bør vurdere om produktene til underleverandørene holder mål.

Mer om dette og hva mange andre mener kan være årsaken til havariene i neste nummer av Båtliv nr. 9, som kommer til abonnentene allerede neste fredag, og er i salg i butikkene fra uken etter.