Volvo Penta omstrukturerer i Norge

Volvo Pentas norske organisasjon vil omstrukturere seg for å møte økende krav. Generell vekst i markedet og motorhavarier har avslørt at noe må gjøres for å gi kundene den service de har krav på mener ledelsen.

Publisert Sist oppdatert

–Allerede fra neste år av vil kunden kunne nyte godt av dette, sier salgssjef Tor Erik Ekeren i VP Norge.

Det skal nå satses på å sentralisere servicevirksomheten rundt større Volvo Penta sentre. Disse skal ha delelager og kompetanse utenom det som er vanlig hos forhandlernettet. Her skal man også kunne kjøre kurs og opplæring av lokale forhandlere i tillegg til og være en ekstraordinær resurs når tilfellet krever det.

–På den måten blir det kortere vei mellom oss og kunden når noe skjer, sier Ekeren.

Nye krav

Han innrømmer at alle havarihistoriene fra de to siste årene har utløst en omstrukturering, samtidig merker de også økte krav fra både bransje og båtbrukerne. Den enorme veksten i båtmarkedet har skapt nye typer båtbrukere.

–I ”gamle dager” skrudde mange selv på motorene når noe gikk i stykker, nå skal folk ha alt nøkkelferdig og kravet til miljøet har også gitt oss så avanserte motorer at ingen andre enn autoriserte får sku på dem, sier Ekeren.

I tillegg til nye Volvo Penta sentre, skal man også ha mobile serviceenheter som kan rykke ut på kort varsel.

–Skriker en kunde om hjelp i Stavanger, skal vi kunne være der i løpet av noen timer. I bilene skal det være utstyr og deler tilpasset de feil som er rapportert inn, sier Ekeren.