Skjønnheten og udyret
Skjønnheten og udyret
Skjønnheten og udyret
Skjønnheten og udyret

Skjønnheten og udyret

Svensk råskap mot tyrkisk hetebølge. Rupert mot NorthStar. RIB mot RIB. Skjønnheten mot udyret eller vise versa, det kommer an på smaken. Oppdatert med film.

Publisert Sist oppdatert

Vi i Båtliv vil under alle messedagene legge ut små tester og prøvekjøringer av båter. Noen blir vurdert fra bryggekanten, andre tar vi ut på en skikkelig tur. Det var det vi gjorde med Rupert 26 og NorthStar 20,5 foteren. Begge nyheter innenfor hvert sitt segment. RUPERT er en håndbygget svensk RIB som i dag brukes av politi og militære og eventfirmaer. Den er i seg selv en overlegen sjøbåt, og de er veldig lenge  mellom hver gang vi kjører båter som kjennes så trygge og som er så lett og ”leke” seg med på sjøen som denne båten. Skroget er kraftig v-bunnet og sitter som toget i svingene. Den gir deg få om ingen overraskelser samme hvilken manøver du prøver på. På vår båt satt det en 300 HK Suzuki som tok båten i nesten 50 knop. Vi manglet en og en halv knop. Den er ikke spesielt bred, og kan virke rankere enn mange andre RIBer.

Ser vi på ”skjønnheten” fra Tyrkia, så tar den veldig igjen på bredden. Båten bærer også betegnelsen 205 WR (wide rib). NorthStar er først og fremst prisgunstige RIBer, i tillegg er de faktisk meget bra i sjøen. Den har nok letter for å skjene av gårde enn ”udyret” fra Sverige, men så er det et helt annet skrog. Det er  mindre v-bunnet og har en langt bredere glideflate. Prøvebåten vår var utstyrt med en 200 HK Evinrude ETec, som var i meste laget for denne lettdrevne båten. Du skal være rutinert for handle båten i litt sjø med en toppfart på 46 knop. Skal du kjøre fort med båt er setene noe av det viktigste du har for å kjøre trygt. I NorthStar er innredningen ment for solfylte dager og ikke så mye mer. Uansett dette er to båter, to motpoler som begge vil fylle et behov hos den som har definert båtbruken sin.