Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden
Kongen på fjorden

Kongen på fjorden

Med sine 14,95 meter i skroglengde er luksuriøse Windy Xhantos 52 akkuratt liten nok til at du kan føre den uten sertifikat ut fra dagens regler. Vi lot oss ikke be to ganger!.

Publisert Sist oppdatert

På flatt vann og med blikket vendt utover mot øyene i Gildeskål øker vi farten til litt over 30 knop, uten en gang å merke akselerasjonen eller bevegelse i båten. Fra førerposisjonen i Xhantos 52 har vi panoramautsikt gjennom de store vinduene som dekker mesteparten cockpiten både på sidene og akterut. Førerposisjonen består av to komfortable seter med elektrisk justerbart fotbrett over dørken. Det siste er laget spesielt med tanke på at man skal kunne stå høyt nok til å lufte hodet i friluft når den store takluken i hardtop-båten er åpen.

Sport og cruiser i ett

Luksusfaktoren om bord er høy, men også styreegenskapene og sikkerheten er godt ivaretatt. Til tross forbåtens størrelse reagerer den lynkjapt, men samtidig mykt, på rattet ved krappe svinger og raske unnamanøvre. Båtens størrelse og det V-formede skroget gjør at båten ligger mykt i svingene selv i 38 knop, som var maksfarten under prøvekjøringen på stille vann. I en så stor båt er heller ikke vannsprut noe tema under stille eller moderate værforhold. Optimal fart er 26, 3 knop, med 1600 omdreininger og dieselforbruk på 4, 14 liter. Båten er utstyrt med to D 12 800 Volvo Penta-motorer, som til sammen utgjør 1600 hestekrefter.

Trenger ikke sertfikat

Det går fint å stå oppreist på akterdekket under full fart uten å måtte holde seg fast. For sikkerhets skyld er adgangen fra akterdekket til den store badeplattformen stengt med en port, noe som er praktisk hvis man har med barn om bord. Badeplattformen er stor nok til at man på egen hånd kan komme seg opp i båten etter fall over bord, selv med en liten jolle liggende oppå. En badetrapp som kan nås fra vannet kunne likevel gjort det enda enklere. Høye håndrekker langs begge sidene fram til pullpiten sørger for at man kan bevege seg trygt langs båtsidene også under fart. Dette kombinert med båtens egen stødighet gjør at også landkrabber vil føle seg trygge om bord i Xhantos 52. Om bord finnes fem brannslukingsapparater samt automatiske slukkere som fjerner oxygen hvis følerne utløses. Overraskende nok kan Xhantos 52  føres av en person som har fylt 16 år.  Med sine 14,95 meter i skroglengde passerer den nemlig akkurat under dagens grense for krav til sertifikat, som går på 15 meter blank.

Komfort under og over

Cockpiten er lys og med hvit u-formet skinnsofa. Her finnes også en stor glassdør som kan åpnes slik at 2/3 av utgangen akterut er åpen. I tillegg finner du servant og elektrisk grill plassert bak førersetene. Komforten er ikke mindre under dekk, med tre kabiner, to toaletter med bad, kjøleskap, fryser under dørken, glassskap, flatskjerm, stekeovn med vifte, og en stor, hvit u-formet sofa. Teak på dekk, plattform, cockpit, toalett og dollbord samt kirsebær i kabinene er delvis ekstrautstyr, men understreker båtens kvalitet og luksuriøse preg. I tillegg til eierkabinen i forpiggen, finnes en stikk-kabin med dobbeltseng, og en kabin med to enkeltsenger.

 

Stueplass finnes under de fleste benker, senger/køyer og dørken, og motorrommet under dørken på akterdekket har god ståhøyde for en gjennomsnittelig voksen person.

 

Tekniske data:

Lengde: 15,80 meter (52 fot)

Skroglengde: 14,95 m (49 fot)

Bredde:4,40 m  (14,5 fot)

Vekt: 17.200 tonn

Drivstofftank: 2000 liter

Vanntank: 470 liter (varmt og kaldt)

Motorvalg: 2X VolvoPenta D-12

Elektrisk system: 220 V

Importør:  Polar Marine, Bodø

Veil.pris: standard ca 8, 5 millioner kr.

 

En mer utfyllende reportasje kommer også etter hvert i Båtlivs papirutgave.

 

Se vår billedserie fra prøveturen i Bodø 25.juli.

Alle foto av Ørjan og Linn Krogh Hansen