OslofjordenAxel Nissen-Liebesinstasjondieselfuel

Biodiesel kan ta garantien

Fyller du tanken med biodiesel risikerer du i verste fall å miste garantien på din Volvo Penta.

Publisert Sist oppdatert

Volvo Penta skriver på sine nettsider at de anbefaler sine kunder å kjøre med diesel som oppfyller EUs norm (EN590).

Denne standarden tillater innblanding av inntil fem prosent biodiesel, og ifølge Norsk Petroleumsinstitutt er det 200 bensinstasjoner i Norge som selger diesel for biler med innblandet biodiesel. Hvor mange, eller om det er marinaer som selger slik drivstoff, kunne ikke petroelumsinstituttet svare på stående fot. Kjører du motoren med større andel biodiesel enn fem prosent risikerer du at garantien ryker.

Krever mer service

Båtmotorprodusenten understreker at motoren krever tettere intervaller med service, ettersom motoren slites hardere og får kortere levetid ved bruk av diesel med biodieselblanding.

Volvo skriver på sine nettsider at for kunder som likevel velger å kjøre motoren med høyere verdi av biodiesel som overgår EUs norm, anbefaler de følgende:

  • Biodiesel er effektiv løsmiddel, og vil derfor gi smuss som tidligere har festet seg. Bytt derfor drivstoffilter.
  • Skal båten stå stille i lengre tid må du tømme tanken og kjøre på vanlig diesel, ettersom biodiesel lett harskner.
  • Biodiesel har negativ påvirkning på mange typer gummi- og plastmateriell. Gummislanger og plastkomponenter i drivstoffsystemet må derfor regelmessig kontrolleres og byttes ut med kortere intervall.
  • På grunn av høyere kokepunkt for biodiesel blir slitasjen for oljen større, og du må derfor øke intervallet for oljeskift og oljefilter.
Les mer på Volvo Pentas nettsider.