Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
16/10 2000 b
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord
Historien om Fjord

Historien om Fjord

Sagaen om Fjord startet formelt 1. juli 1960. Da ble AS Fjord Plast stiftet. Selve fødselen var ikke imponerende, men det viste seg snart at Fjord var en baby med glupende apetitt. Her var målet å bli stor - gjerne størst. Les utdrag av Båtlivs unike serie om båtprodusenter og se bilder av modellene til Fjord.

Publisert Sist oppdatert

Fjords far var fabrikkeier Alf R. Bjercke. Han så at glassfiberarmert polyester var fremtidens materiale. En båtfabrikk i Norge måtte være saken. Hvor båter ble produsert på samlebånd etter moderne industrielle prinsipper. Under Hannover-messen i 1960 foreslo han for sjefene i det store, amerikanske Gidden-konsernet at de burde starte en båtfabrikk i Norge. Amerikanerne var med og Bjercke smidde mens jernet var varmt. 1. juli ble firmaet etablert. Navnet Fjord og utkast til den berømte logoen hadde Bjercke klart til det første styremøte. Nå var Fjord i gang!

Driften ble lagt til den såkalte bommulsfabrikken i Arendal, hvor de tok over lokalene til et konkursbo.

Med på kjøpet var også formene til en liten jolle. Noen få båter ble støpt, før Bror With påberopte seg opphavsretten til jolla. En 15-fits passbåt ble også satt i produksjon, men fart i sakene ble det ikke. Firmaet gikk med underskudd de to neste årene.

– Skulle man bli stor båtprodusent, kunne man ikke starte med lånte modeller - det var ikke seriøst, forteller Bjercke.

Så ble ingeniør Jan Hermann Linge engasjert som konstruktør av en helt ny båt. Resultatet ble Fjord 21 Olympic, en moderne og linjeren båt med velkjørende v-bunn. Tre overbygg ble lansert og hard-topp-versjonen slo godt an. Linge fikk et nytt oppdrag: Konstruer en ny modell! Nyheten ble døpt Fjordling 17 og ble en salgssuksess med mer enn 2000 produserte eksemplarer.

Les mer om historien til Fjord i Båtliv nr. 2 2007. Artikkelen kan også lastes ned her. Den er gratis for abonnenter og koster ellers 50 kroner.