Firtakter på 9,9 hk

Firtakter på 9,9 hk

Tidligere i år introduserte Yamaha sin nye 350 hk påhenger som blir den største på markedet. Nå vil motorprodusenten også ha bukta i den andre enden.

Publisert Sist oppdatert

Yamaha har annonsert to nye modeller av firtakteren på 9,9 hestekrefter, Yamaha F9,9F og T9,9G.

– Disse vil være blant de minste og letteste firtakterne på markedet. De er tilnærmet i størrelse med Yamahas totakter med 9,9 hestekrefter. Kort sagt, de vil være en vinnende kombinasjon av presentasjon og portabilitet, sier Phil Dyskow i Yamaha Marine Group i en pressemelding.

T9,9G er beregnet for større båter med sin Dual Thrust propell.

Motorene ventes å komme på det internasjonale markedet i løpet av sommeren.

Spesifikasjoner for F9,9F og 9,9G:

Engine type Four-Stroke, SOHC, In Line 2 Cylinder

Displacement 212 c.c. (12.9 ci)

Bore x Stroke 56.0 mm x 43.0 mm (2.48 x 2.29 in.)

Prop shaft output 9.9 hp @ 5500 rpm

Full throttle RPM range 5000 ~ 6000 rpm

Idling engine speed 1050 ± 50 rpm

Compression ratio 9.46:1

Fuel induction system Carburetor (1)

Lubrication system Wet sump

Oil pan capacity 0.8L (.85 qt.)

Recommended engine oil YamaLube® FC-W® 10W-30 or 20W-40

Maximum fuel consumption (estimated) 0.99 gal/hr @ 6000 rpm (depending on application)

Ignition system CDI Micro-Computer

Spark plug BR6HS-10

Alternator 12 volt, 6-amp

Starter Manual and/or electric

Starting system Manual choke

Steering system Tiller Handle or Remote Control

Gear shift F-N-R

Gear ratio F9.9F: 2.08 (27 / 13) / T9.9G: 2.92 (38 / 13)

Trim and tilt system Manual tilt with Shallow Water Drive system – or – Power Tilt

Exhaust system Through propeller, water-cooled

Shaft length S=15” L=20” X=25”

Dry weight (with Prop.) F9.9F: 91 lbs / T9.9G: 98 lbs

Specifications are subject to change without notice.