Fjord Fønix !
Fjord Fønix !
Fjord Fønix !
Fjord Fønix !
Fjord Fønix !
Fjord Fønix !
Fjord Fønix !
Fjord Fønix !

Fjord Fønix !

Som første båtblad i verden fikk Båtliv prøvekjøre nyskapningen Fjord 40 Open. I går ble søsterbåten Fjord 40 Cruiser kåret til Årets båt på Sjøen for Alle. Se video og bildespesial !

Publisert Sist oppdatert

Etter å ha sett og prøvd verdensnyheten Fjord 40 Open, mener undertegnede at dette er båtnyheten vi har ventet på. Overlegen i det meste, og formgitt av folk som lever for fremtiden og ikke opphengt i forkvaklede oppfatninger av tradisjon, og en foreldet oppfatning av hva de tror markedet ønsker. Windy har vært der i mange år, nå kan Fjord bli den eneste reelle utfordreren på det internasjonale markedet med røtter i norske fritidsbåttradisjoner. 

Vekker oppsikt overalt

For et år siden stod Morten Nordvold på Sjøen for Alle med verdens største stand men ingen båt. Slik blir det ikke i år. Fjord skal igjen bli et verdensnavn. Innen utgangen av 2009 skal de ha lansert to modellserier med til sammen 30 båttyper. På Lillestrøm kommer både Fjord 40 Open og den lukkede Cruiser.

I følge Nordvold har han opplevd en enorm interesse for båten både i Düsseldorf, Gøteborg, Stockholm og nå på Lillestrøm. Flere båter er allerede solgt, og det forhandles også i disse dager med flere norske kunder. Båten er billig i forhold til utseende, og den er også rimelig i forhold til andre sammenlignbare båter i dette segmentet. Fjord 40 Open kommer garantert til å bli en kultbåt. Under prøvekjøringen av prototypen ble vi overbevist om to ting. Det var en suveren båt å kjøre, og den har et utseende og et utsøkt å gjennomtenkt design som får deg til å føle deg som en av de utvalgte. På landeveien har vi Aston Martin og Harley-Davidson, på sjøen får vi nå Fjord.

Kjøremaskin og designdrøm

Fjord 40 Open har ingen planingsterskel. Vi tok båten fra null til 35 knop på 11,5 sekunder. Her har nok denne båten en fordel fordi den er bygget i Epoxy med forsterkninger i Karbon. Det gjør hele båten mye lettere enn andre 40-fotere. Vi klarte 39 knop på maks, mens vi oppnådde faktisk 32,4 knop marsjfart på 3000 omdreininger. Noe som indikerer at dette er et forholdsvis lettdrevet skrog. Vi mistet planingen ved 18-19 knop, uten at vi da fikk noen følelse av at båten satt hekken nedi. Motorrommet var delikat, og skjermet godt for lyden fra de to D-6 VP motorene på 310 HK hver seg.

Vi fikk ikke utfordret den noe særlig i stor sjø. Østersjøen, på innsiden av øya Rygen, var særdeles vennlig denne dagen. Og hekkbølgene fra Fjord vart så små at de ga heller ingen direkte utfordringer til den 40-fot store båten. Båten går med forholdsvis liten våt flate. Den karakteristiske baugen som vi kjenner igjen fra italienske Wally og fra enkelte seilmaskiner gjorde at den nesten ikke flytte vann under «take off». Samme baug er så rett at den vil, i langt større grad enn hos klassiske motorbåter, penetrere bølgene i stedet for å treffe, og så skyve.

Skapt i Porsches vindtunnel

De har ikke spart på noe når det gjelder å optimalisere skrog og overbygg. Både Open- og Cruiserversjonen har vært i Porsches vindtunnel for å få frem den beste aerodynamikken i båten. Her har man også kvittet seg med mange båters store problem, nemlig å få ledet eksosen bort fra skroget så raskt som mulig. En annen løsning vi lot oss imponere av var den store frontruten i den åpne utgaven. Her kjørte man luften på innsiden av ruten, uten at dette skapte støy eller turbulens for oss som kjørte båten. Det var fullt mulig å føre en normal samtale på brua selv med dieseldysene på maks åpning. Frontruten var også festet på en slik måte at den ga et sportig utseende og gjorde mye av båtens utseende og design alene. Les mer om båten og prøvekjøringen i BÅTLIV nummer to som er i salg nå.