Søk i arkivet

Ny og moderne klassiker

Greatline 29 heter en helt ny svenske med klassiske linjer og moderne løsninger, som vises for første gang på messen i Gøteborg.

Liker du båter med klassiske linjer? Da kan Greatline 29 være et alternativ for deg. Greatline er bygget med mye treverk i beste svenske Örust-tradisjon. Nordmannen Geir Arnestad har konstruert nyskapningen, som bygges av Greatline Boats of Sweden i Stenstorp.

-    Lars Tengberg hadde idéene til båten klare da han kontaktet meg. Sammen har vi utviklet en båt med klassiske linjer og moderne dekks lay-out. Tanken bak Greatline 29 har vært å bygge en båt som tar seg bra ut, og som det er enkelt å bevege seg i, sier konstruktør Geir Arnestad til Båtliv.

Dekk og badeplattform er i teak, og innredningen i mahogni. – vi holder høy svensk kvalitet, påstår Tengberg. Samtidig har båtbyggerne også valgt helt moderne løsninger, som dieseldrevet bysse med keramisk topp. – Én og samme tank gir framdrift, varme og kokemuligheter, sier Tengberg, som har lagt stor vekt på sikkerhet i denne båten.

Hele sittegruppen / salongen i cockpiten kan heves med elektrisk bryter, og dermed kommer man til alle tanker, slanger og filtre. Dermed kan båteier inspisere slangeklemmer og fester, og skifte dem ut før de ryker.

Greatline 29 gir feriemuligheter for fire, men er først og fremt en stor daycruiser.  Båten er innredet med toalett på styrbord side, salongbord med sitteplass for fire. Bordet kan fjernes og setene omgjøres til dobbeltkøye. Det er også stikkøye under cockpiten.

Tengberg regner med at Greatline vil ha en toppfart på 37 knop og marsjfart på 22 knop med 260 hester Yanmar dieselmotor. Prisen vil ligge rundt halvannen million svenske kroner.

Fakta:
Lengde: 9,6 meter
Bredde: 2,9 meter
Vekt: 2800 kilo
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen