Fytti katta, for en farkost!
Fytti katta, for en farkost!
Fytti katta, for en farkost!
Fytti katta, for en farkost!
Fytti katta, for en farkost!
Fytti katta, for en farkost!
Fytti katta, for en farkost!
Fytti katta, for en farkost!
Fytti katta, for en farkost!
Fytti katta, for en farkost!
Fytti katta, for en farkost!
Fytti katta, for en farkost!
Fytti katta, for en farkost!
Fytti katta, for en farkost!
Fytti katta, for en farkost!

Fytti katta, for en farkost!

Nei, dette er ikke den nye katamaranen til Spider-Man.

Publisert Sist oppdatert

På enkelte nettsteder har den en periode florert med teorier og spekulasjoner etter at et mystisk fartøy ble tatt bilde av og lagt ut på et debattforum. En edderkopplignende flytende gjenstand som ser ut til å gå ut i spagaten minnet mest om et prosjekt i regi av det amerikanske forsvaret. Enkelte hadde observert de som var om bord i båten, og de var ikke militære. Det eneste som var kjent var at dette var et prosjekt i regi av Marine Advanced Reserach

Nå har omsider sannheten kommet fram for dagen, og den edderkopplignende båten heter WAM-V, som står for Wave Adaptive Modular Vessel. Teknolgien er patentert, og den skal gi helt nye egenskaper på sjøen enn det vi har sett tidligere, med sitt ultralette katamaranskrog.

Prototypen, som har fått det passende navnet Proteus, har en vekt på 12 tonn, og skal være i stand til å krysse verdenshav med sin 7500 liters drivstoftank. Lengden på farkosten er 100 fot. Bredden måler så mye som 50 fot. Motoriseringen er to MerCruiser dieselmotorer på 350 hestekrefter hver, men alternativene skal bli mange, og det skal kunne velges mellom diesel og gass, propeller og jetmotorer, innenbords og utenbords.

Selv om WAM-V er stor i sine mål er den ikke beregnet for en mannskap på flere enn to personer hvis komforten skal være på topp, men den kan med noen enkle grep gjøres om slik at den egner seg for transport av 12 personer. Og ombygningsmulighetene er mange. Ifølge produsenten kan den tilpasses dykkere, brukes som laboratorium, benyttes som redningsfartøy og som overlevningsbåt. I tillegg til mannskapet tar den en lastevekt på 1,8 tonn. Som det kommer fram kan WAM-V tilpasses for hver enkelts bruk.

Kjørekomforten er tilsynelatende god. WAM-V er utstyrt med støtdempere for å gi bedre komfort for mannskapet. På det dypeste stikker ikke båten lenger ned enn 40 centimeter, så den egner seg også for grunt vann.