Jorda rundt med rapsolje på tanken
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jorda rundt med rapsolje på tanken
Jorda rundt med rapsolje på tanken
Jorda rundt med rapsolje på tanken
Jorda rundt med rapsolje på tanken
Jorda rundt med rapsolje på tanken

Jorda rundt med rapsolje på tanken

Med rapsolje på tanken, og et spesialbygget skrog som penetrerer bølgene skal Earthrace ta seg jorda rundt for å redde planeten. Se bilder og videoblogg.

Publisert Sist oppdatert

En av de mest sinnsykt utseende og høyprofilerte motorbåter som noen gang har krysset verdenshavene. Earthrace skal sette fartsrekord for motorbåter jorda rundt. På turen skal de besøke 60 byer hvor de skal promovere miljøet og ta om bord folk som vi se båten. Første havn som fikk oppleve dette var San Fransisco, hvor Earthrace klappet til kai 18 august. Det er engelske «British boat cable and Wireless» som har fartsrekorden på 75 dager jorda rundt. Earthrace håper å slå denne rekorden med minst ti dager. Først må de bare gjøre unna 24000 nautiske mil, og verdens desidert tøffeste sjøreise. Se blogg fra «Earthrace» Alt på denne båten er nye tanker, rotfestet i tankene om å bygge en båt som går meget raskt og billig i røff sjø. Den er allerede testet ut i flere av verdens hardeste havområder rundt New Zealand og Australia, hvor bølgehøyden var på mer en ti meter. Skroget er bygget slik at det skal gå rett igjennom bølgene i stedet for og gå over dem. Dette gjør at kravene til alt annet om bord tåler mengder med sjøvann. Alle luftinntak sitter høyt for at ikke motorer og mennesker i cockpit ikke skal bli kvalt. På hvert av skrogenes nese sitter det en ”bombe” som med sin vekt skal holde trimaran skroget mer stabilt. Tester har vist at dette er livsnødvendig for mannskapets ve og vel. Uten ville de ha blitt kasteballer straks båten møtte høy sjø. Se opp for Luke Skywalker holdt vi nesten på å si, men skipperen om bord i denne båten heter Pete Bethune. En oljeingeniør fra New Zealand som er brennende opptatt av jordas miljø, og det faktum at vi nå må begynne å se på alternative fornybare energikilder til bruk i transportsektoren. Han har jobbet både i Nordsjøen, utenfor Afrikas vestkyst, og i hjemlandet New Zealand med tradisjonell oljeutvinning. Nå skal han kjøre jorda rundt i over 40 knop med tankene fulle av biodiesel (drivstoff laget av C anola, Soya eller Raps). Med båten Earthrace håper han og alle hans frivillige hjelpere, at folk skal få øynene opp for at det finnes alternativer til dagens ikke fornybare energikilder. At båten er smurt med giftfritt bunnstoff, og at motorene er spesialtunet for å slippe minst mulig gift til atmosfæren er en selvfølge for dette prosjektet. Veien frem til ferdig båt har vært meget hard for idealist og skipper Bethune. Prosjektet med å bygge båtebn startet alleerede i 2002, og det ble mange stopp på veien for å finansiere prosjektet. Pete Bethune deltok i TV-show over hele kloden i mange år for å skaffe sponsorer og investorer som hadde tro på ideen hans. Vil du følge Pete og crewene hans, kan du sjekke hjemmesiden deres: www.earthrace.net «Earthrace» Skrog: Wavepiercing Trimaran Lengde: 24m (78ft) Bredde: 6.80 (23ft) Dypgående: 1.3m (4ft) Rekkevidde: 3000nm (6000km) Max hastighet: 45 knots (90km/h) Drivstoff: B100 Biodiesel (100%) Tank: 10,000 liter (2500 gallons) vekt: 10 tonn Konstruksjon: Carbon , Kevlar komposit Besetning: 4 Senger: 8 Motor: 2 x 350kW (540 hp) Cummins Mercruiser Gear: ZF 305A (single speed) Luftinntak: På toppen av «vingene» for å hindre sjøen i å komme inn når man skjærer gjennom bølgene Frontrute: 17mm laminert og forsterket glass