Halvtørst amerikaner
Halvtørst amerikaner
Halvtørst amerikaner
Halvtørst amerikaner
Halvtørst amerikaner
Halvtørst amerikaner
Halvtørst amerikaner
Halvtørst amerikaner
Halvtørst amerikaner
Halvtørst amerikaner
Halvtørst amerikaner
Halvtørst amerikaner
Halvtørst amerikaner
Halvtørst amerikaner
Halvtørst amerikaner
Halvtørst amerikaner
Halvtørst amerikaner
Halvtørst amerikaner

Halvtørst amerikaner

Når amerikanske MJM Yachts klarer å halvere drivstofforbruket med sin 29z bruker den «bare» 34 liter i timen i 25 knops fart. Se vår bildespesial av båten.

Publisert Sist oppdatert

Under Miami Boat Show i fjor ble produsenten av MJM 29z og 34z grillet om påstanden at hans båt klarte å halvere forbruket tilsvarende det konkurrenter klarte. For å ta litt ekstra hardt i mener produsenten at 29-foteren også er den mest komfortable i sin størrelse, som noen gang er bygd.

Om det er varmt eller kaldt, eller om det reiner, trekkes kalesjen igjen enkelt med rullgardin-prinsipp og båten har selvfølgelig varmeapparat.

Produsenten har nå prøvekjørt 29-foteren, og den skal ifølge målingene de har gjort, bruke 34 liter i timen i 25 knop. Ved normal kjøring bruker den 11 liter i timen.

Topphastigheten oppgis å være 33 knop. 29z er motorisert med Volvo D4 260 Duo-prop. Hemligheten bak skal være varmeherdet vakumstøpt skrog av epoxy med kevelarforsterkning. 29z skal være tør og moro å kjøre. Og skulle du lure, er bokstaven Z til ære for designeren Doug Zurn.