Feberfri Fountain
Feberfri Fountain
Feberfri Fountain
Feberfri Fountain
Feberfri Fountain
Feberfri Fountain
Feberfri Fountain
Feberfri Fountain
Feberfri Fountain
Feberfri Fountain
Feberfri Fountain

Feberfri Fountain

Fytterakkern så morsomt det er å kjøre båter med slike prestasjoner. For egen del hadde jeg aldri trodd at det gikk an å bli så svett innenfor jakka etter en halvtime bak ratt og spaker i en båt. I think I got fever!

Publisert Sist oppdatert

Dette er så definitivt en båt for viderekomne. Fountain Fever 29 er en kjøremaskin som stiller store krav til skipperen, derfor selges den også inkludert kjøreopplæring. Båten går  greit i 20 knop, men det er ikke det den er laget for. Her er det viktig å si ifra med det samme, at med dette skroget og dette potensialet bør en hver som aksler denne båten ha gjort noe lignende mange ganger før. Dette er ingen førstegangsbåt, og så absolutt ingen bajasbåt. Det vil bare slå tilbake på skipperen om denne båten tulles bort i uvettig bruk. Båten er følsom for all mulig trim, og bare det å trimme et slikt skrog i høy sjø og stor fart krever mye av skipperen. I ydmykhet over båtens aggressivitet og fart kombinert med en meget ruskete Oslofjord på testdagen, valgte vi å få hjelp med trimmingen fra importøren Erik Aleksander Eriksen. Han er selv en erfaren løpskjører og hadde ingenting i mot at vi kjente på våre egne begrensninger under denne prøvekjøringen. Når sant skal sies skjønner vi bedre enn noen gang hvor viktig det er at både båt og mannskap er hundre prosent skjærpet og i vater når helvetesbølgene i fjorden skal forseres i 60 knop. Vi logget en maksfart på 68 GPS målte miles. Båten skal være god for 80 mph. Vi tror på Fountain og Eriksen. Denne gangen var det vi som sa stopp!


Utrdag fra Båtliv nr. 8 2006