Vi prøvekjører verdensnyhet
Vi prøvekjører verdensnyhet
Vi prøvekjører verdensnyhet
Vi prøvekjører verdensnyhet
Vi prøvekjører verdensnyhet
Vi prøvekjører verdensnyhet
Vi prøvekjører verdensnyhet
Vi prøvekjører verdensnyhet
Vi prøvekjører verdensnyhet
Vi prøvekjører verdensnyhet
Vi prøvekjører verdensnyhet
Vi prøvekjører verdensnyhet
Vi prøvekjører verdensnyhet
Vi prøvekjører verdensnyhet
Vi prøvekjører verdensnyhet
Vi prøvekjører verdensnyhet

Vi prøvekjører verdensnyhet

Båtarkitekt Espen Øino har utviklet et tunnelskrog som reduserer opptil 20 prosent drivstofforbruk sammenlignet med tradisjonell bunn. Båtliv har prøvekjørt verdensnyheten. Se vår bildespesial.

Publisert Sist oppdatert

Tunnelskroget er så vellykket at den internasjonale båtgiganten Brunswick har kommet med et ønske om større båt enn de opprinnelige planlagte åtte meterne.

–De er veldig interessert, så dette går den rette veien, sier en fornøyd arkitekt Espen Øino som har sørget for å patentere ideen.

For å måle resultatene av det nyutviklede tunnelskroget er det bygd to båter på 5,5 meter, hver med en 150 hesters Verado. En turkis og en gul. Begge ser like ut på overflaten. Det er på skroget under vann vi finner forskjellen.

Tunnelene skal gi mindre tap av fart i svingene og mindre hekkbølger, og har derfor fått påskriften Clean Wake.

– Dette er frukten etter mange års arbeid, sier Øino, som er bosatt i Antibes og livnærer seg med å tegne yachter for verdens rikeste.

Les om hele prøvekjøringen og profil av Espen Øino i Båtliv nummer 9

Abonner på Båtliv

Kjøp hele artikkelen