Søk i arkivet

 Oxe er basert på en bilmotor fra GM på 2 liter.
Oxe er basert på en bilmotor fra GM på 2 liter. Foto:

Satser på motorer til tøff bruk

Hurtigruten har kjøpt 15 dieseldrevne påhengsmotorer til sine RIB-er.

OXE 200 hk diesel utenbordsmotor er nå klar for operativt bruk. Dette er verdens første "High Power", heter det i en pressemelding fra Link Norge AS. Link Norge er forhandler av OXE dieselpåhengere i Norge.

OXE Diesel har blitt installert på RIB-er (gummibåter) som skal operere med MS Midnatsol i den Antarktiske cruisesektoren. Båtene vil ta passasjerene på daglige ekskursjoner for å se blant annet pingviner, sel og hval i sitt naturlige element. Et av skipets første holdeplasser, er den 18-dagers lange ekskursjonen langs kysten av Chile og Antarktis, opplyser daglig leder Per Wikheim i Link Norge.

– Motorens nøkkelfordel - mindre brannfarlighet, lenger livslengde, lett tilgjengelige servicepunkter, og lavere drivstofforbruk – passer perfekt for Hurtigrutens atlantiske cruise. Hurtigruten opererer i rå og varierende natur, som gjør dem til den perfekte referansekunden, sier Wikheim.

I 2012 startet Cimco Marine designet av verdens første høy ytelses, diesel utenbordsmotor. Den patenterte teknologien har gjort det mulig å levere en robust drivenhet som effektivt overfører et høyt dreiemoment fra dieselmotorene. I mars i år inngikk Link Norge og Hurtigruten en avtale om leveranse av 15 motorer, heter det i pressemeldingen.

– Vi er allerede godt i gang med etableringen av et bredt forhandlernett i Norge, og har fått en fantastisk mottakelse i markedet, sier Per Wikheim, som mener OXE er en ideell løsning for bruk innenfor militæret, fiskeoppdrett, redning og kommersielt bruk hvor sikkerhet, utholdenhet, lavt forbruk og ytelse er avgjørende.

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen