Oxe er basert på en bilmotor fra GM på 2 liter.

Satser på motorer til tøff bruk

Hurtigruten har kjøpt 15 dieseldrevne påhengsmotorer til sine RIB-er.

Publisert Sist oppdatert

OXE 200 hk diesel utenbordsmotor er nå klar for operativt bruk. Dette er verdens første "High Power", heter det i en pressemelding fra Link Norge AS. Link Norge er forhandler av OXE dieselpåhengere i Norge.

OXE Diesel har blitt installert på RIB-er (gummibåter) som skal operere med MS Midnatsol i den Antarktiske cruisesektoren. Båtene vil ta passasjerene på daglige ekskursjoner for å se blant annet pingviner, sel og hval i sitt naturlige element. Et av skipets første holdeplasser, er den 18-dagers lange ekskursjonen langs kysten av Chile og Antarktis, opplyser daglig leder Per Wikheim i Link Norge.

– Motorens nøkkelfordel - mindre brannfarlighet, lenger livslengde, lett tilgjengelige servicepunkter, og lavere drivstofforbruk – passer perfekt for Hurtigrutens atlantiske cruise. Hurtigruten opererer i rå og varierende natur, som gjør dem til den perfekte referansekunden, sier Wikheim.

I 2012 startet Cimco Marine designet av verdens første høy ytelses, diesel utenbordsmotor. Den patenterte teknologien har gjort det mulig å levere en robust drivenhet som effektivt overfører et høyt dreiemoment fra dieselmotorene. I mars i år inngikk Link Norge og Hurtigruten en avtale om leveranse av 15 motorer, heter det i pressemeldingen.

– Vi er allerede godt i gang med etableringen av et bredt forhandlernett i Norge, og har fått en fantastisk mottakelse i markedet, sier Per Wikheim, som mener OXE er en ideell løsning for bruk innenfor militæret, fiskeoppdrett, redning og kommersielt bruk hvor sikkerhet, utholdenhet, lavt forbruk og ytelse er avgjørende.