Søk i arkivet

Jentene vil ha do ombord

I Norge selges det nesten ikke daycruisere uten toalett. Damene bestemmer her, sier gutta i bransjen.

–      Det norske markedet er helt spesielt. Her skal det være toalett i alle båtene. Det er fordi damene bestemmer, sier Torry Drange i Askeladden. Vi sitter om bord i den ny Askeladden C65 Bow Rider på Båter i sjøen.

Les også: Lanserer C65 Bow Rider

Stein Harald Jørgensen hos Askeladden-forhandler Erling Sande AS i stemmer. – Vi snakker om WAF-faktoren, wife acceptance factor. Det nytter ikke å selge båter uten at kona får et ord med i laget, sier han.

 I mange andre land er det fortsatt slik at mennene i større grad avgjør kjøpsbeslutningene på båt. Da kommer som regel toaletter lengre ned på prioriteringslistene. – Vi ser jo at toalettene sjelden blir brukt på små daycruisere og bowridere, men det er noe med at kundene føler det betryggende å ha dem der, sier Drange.

Ifølge reklamebransjen er det nå kvinnene som tar 80 prosent av alle kjøpsbeslutninger i hjemmet, også når det gjelder biler. Båtliv kjenner ikke spesifikke tall for båtbransjen, men ifølge gutta i bransjen er det altså ofte damene som får det siste ordet også når par er ute og handler båt.

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen