Søk i arkivet

Saga 370 HT
Saga 370 HT

Høstens hotteste båtnyheter

Årets mest høstnyheter preges av mindre motorer og mer hensyn til forbruk og trivsel. Er vi i ferd med å se en ny trend? Vi ser på høstens nyheter!

Er du klar for å planlegge neste års sesong? Og frister det med en flunkende ny båt? I så fall kan det være lurt å være tidlig ute. Årets høstnyheter er ganske så variert, alt fra mindre superraske båter til saktegående større bobåter, men også raske båter som du kan bruke hele året med overnatting. Og for all del; båtsesongen trenger ikke å være over. Det er bare å kle seg godt eller å sette på varmeapparatet.

En av høstens nyheter er Nimbus 305. Den er en stor daycruiser som også har rikelig med overnattingsmuligheter. Noe av det spennende med denne båten, er at den har mer avslappet forhold til fart. Mange båter fokuserer på store fartsområder, noe som også merkes på lommeboka, både når båten kjøpes og når den skal kjøres. Nimbus 305 Drophead kan kjøpes med 110 hestekrefter, og om du ønsker det er til og med elektrisk motor et alternativ. Den er da nede i 80 hestekrefter, eller 51 kilowatt for å være mer korrekt når det snakkes om denne type motorer.

Trendsetter?

Vi skal trekke enda mer inn i det økonomiske bobåtlivet. Og vi er da inne på det som virkelig er en av årets store båtnyheter innenfor bobåtsegmenet. Og kanskje til og med en trendsetter. Bavaria har lansert sin E40, og en av de første båtene er i Norge.  Denne er for deg som ikke har det så travelt og har innsett at man kanskje ikke alltid kjører så fort. Bavaria E40 har deplasementskrog . Noe av det som er oppsiktsvekkende med denne båten er plassen. Plassering av førerplassen skiller seg også ut fra de fleste motorbåter. Her er den plassert akter i salongen.

En annen spennende bobåtnyhet er Saga 370 HT. Her er mye hentet fra hardtop-båten Saga 320 HT, og båten er bygget på samme lest som Saga 365.

Beneteau har lansert en helt nye generasjon trawlere, som også føyer seg inn i trenden av komfortable og drivstofføkonomiske båter. Båtliv har testet båten i sommer, og testen kan du lese på side 36 i denne utgaven.

Raske, men mindre motorer

Raske båter er fortsatt i skuddet, men det er noe mer fokus på at de skal være båter for hele familien. En av dem som nå ser mot familiesegmentet er Hydrolift som kommer med en ny X-serie, og først ute er X-22. Her er det også interessant å se at den norske produsenten velger kun én motorstørrelse, og det er 150 hestekrefter. Så også her ser vi faktisk en tendens til lavere motorisering, og trolig også større trygghet da det også er en viss fare for at uerfarne båtførere også vil kjøre båten, også om det er dobbelt så mange hestekrefter og båten oppfører seg helt på grensen til hva den tåler.

Men en båt går i stikk motsatt retning, for noen synes jo fortsatt det er moro å kjøre fort. Cormate Super Utility 23 har et fartspotensial som kan ta pusten selv fra villmannen. Største motorisering, altså racingmotoren til Mercury med hele 400 hestekrefter, skal gi en toppfart mot 80 knop. Men her er det også fornuft. Båten kan også kjøpes med Mercury F115, og hastigheten er da fortsatt imponerende 40 knop, noe som holder for de fleste. Og forbruket er da nede i 0,55 liter per nautisk, noe som slettes ikke er verst.

 

Nimbus 305 Drophead

Nimbus 305 Drophead

Nimbus 305 er siden lanseringen kommet med flere varianter, men mest skiller Nimbus 305 Drophead seg ut. Kalesjen er også interessant med denne nyheten.  Her skal du slippe knepping og strekking. I stedet trykker du på en knapp og kalesjen åpner og lukker seg. Hele operasjonen tar 30 sekunder.

VIDEO: Se 360 video med den elektriske kalesjen

VIDEO: Bli med om bord i Nimbus 305 Coupé

Lengde: 10,07 m
Bredde: 3,25 m
Vekt: 3950 kg
Motor: 110-220 hk diesel og 51,2 kW elektrisk
CE-kategori: B
Pris:  1.990.000 kr

Axopar 24 Open

Axopar 24 Open

På Boot Düsseldorf overrasket Axopar med en 24 fots hardtoppbåt. Ikke overraskende kommer samme modell i flere varianter, og en av dem er en åpen versjon, altså under betegnnelsen Axopar 24 Open. I tillegg finnes den som T-top og Hard Top. Båten egner seg med motorer fra 90 til 200 hestekrefter.

LES OGSÅ: Prøvekjøring av Axopar 28 (Pluss-artikkel)

VIDEO og artikkel: Overrasket med 24 fots hardtopp

Lengde: 7,60 m
Bredde: 2,55 m
Vekt: 1680 kg
Motor: 90-200 hk
CE-kategori: C
Pris: 549.000 kr

AMT 190 BR

NY BOWRIDER: AMT 190 BR ble premierevist på Vene Båt.

Denne bowrideren tar over etter AMT185 BR. Prismessig er den litt større og noe dyrere. Da den ble lansert i Finland i vinter ble det signalisert at vi neppe ville se denne båten i Norge før neste års sesong. Nå rekker den altså likevel Båter i Sjøen der den får sin Norgespremiere. AMT har med moderne løsninger og også bedre plassutnyttelse enn forgjengeren.

LES OGSÅ: Her er AMTs nye bowrider

TEST: AMT 185 BR

Lengde: 5,6 m
Bredde: 2,25 m
Vekt: 700 kg
Motor: Maks 115 hk
Pris: 330 825 kr

Bella 700 BR

Bella 700 BR

En åpen båt fra finske Bellas nye båtserie designet av Espen Thorup. Bowrideren gir rikelig med plass, og man kan både benytte en av de mange sitteplassen, eller benytte solsenga helt akter. Båten leveres også med kjemisk toalett og pantry, noe som ikke er så vanlig i bowridere.

LES OGSÅ: Finsk nyhet i to varianter (Pluss-artikkel)

PRØVEKJØRT: Bella 700 Raid (Pluss-artikkel)

Lengde: 7,00 m
Bredde: 2,60 m
Vekt:: 1400 kg
Motor: 115-300 hk
CE-kategori: C
Pris: 243 333 kr

Bavaria E40 Sedan

Bavaria E40 Sedan

Denne nyheten er noe av det nærmeste man kommer seilbåt i motorbåtlivet. Med deplasementskrog er det ikke behov for å holde høye hastigheter som krever store motorer for å jobbe båten over plan. Minste motorisering er med Volvo Penta D2 med 75 hestekrefter. Denne motoriseringen holder nok for kanalbruk i Mellom-Europa. For mer nordiske farvann er nok alternativet med Volvo Penta D3 mer aktuelt, med 150 hestekrefter. Med 150 hestekrefter blir maksfarten 10 knop med 3000 omdreininger. Med mer behagelige 2300 omdreininger er farten beregnet til å bli 8,5 knop. Legger man ned til 1800 omdreininger som skal gi sju knop skal man ligge på en økonomisk cruisingfart. Forbruket ligger da på seks liter diesel i timen.

Les mer: Bavaria E40

Lengde: 12,29 m
Bredde: 4,2 m
Vekt: 10500 kg
Motor: 150 hk
CE-kategoru: B
Pris: Ca 2 millioner kr

Bavaria R40 Fly

Bavaria R40 Fly

Med denne nyheten satser Bavaria på en mer hurtiggående bobåt. R kan stå for racing, og den skal visstnok ha sporty kjøreegenskaper. R40 leveres både i en coupé- og flybridgevariant.

LES MER: Bavaria R40

Lengde: 12,78 m
Bredde: 3,99 m
Vekt: 8700 kg
Motor: Volvo Penta D6 370
CE-kategori: B
Pris fra: 3 590 000 kr

Saga 370 HT

Saga 370 HT

Denne nyheten bygger videre på Saga 365 som blant annet var nominert til årets båt i London. Mens Saga 365 har skyvedør inn til salongen er 370 åpen, altså en HT-variant som navnet sier.
– Saga 370 HT har tilsvarende løsning som 320 HT, forteller Sølve Refsnes hos Saga Boats.

LES MER: Prøvekjøring av Saga 365

LES MER: Prøvekjøring av Saga 320

LES MER: Saga 370

Lengde: 11,50 m
Bredde: 3,50 m
Vekt: 7000 kg
Motor: Volvo Penta D6 (435 hk)
CE-kategori: B
Pris fra: 3 250 000 kr

Chris-Craft 25 Capri

Chris-Craft 25 Capri

Liker du klassiske linjer kommer man ikke utenom amerikanske Chris Craft med hele 138 års erfaring. Men dette er båter som ikke bare har klassiske linjer, men også er sjøsterke. Spesielt er det Capri-serien som denne båten hører inn under som har den mest kjente retro-serien. Chris-Craft 25 Capri ble lansert i USA i fjor, men første båt er nylig kommet til Norge og er allerede solgt. Linjene er hentet fra lillesøsteren Capri 21. Båten i Norge ble solgt med 350 hestekrefter, en V8-er, men den leveres med enda mer om ønskelig, og 430 hestekrefter som maks.

LES OGSÅ: Moderne retro

Lengde: 8,10 m
Bredde: 2,60 m
Vekt: 3000 kg
Motor: Volvo Penta V8 (350 hk)
CE-kategori: C
Pris fra: 1 780 000 kr

Hydrolift X-22

Hydrolift X-22

Bård Eker og hans team skal bygge flere båter det som betegnes som X-serien. Dette er båter fra 20 til 30 fot, og skal henvender seg til familier. Første modell er Hydrolift X-22, men de følger snart opp med en 25-foter i samme serie.

LES MER: Hydrolift X-22

Lengde: 6,68 m
Bredde: 2,30 m
Vekt: 1100 kg
Motor: 150 hk
CE-kategori: C
Pris: Ca 500 000 kr

Cormate Super Utility 23

Cormate Super Utility 23

Denne er ikke blodfersk. Cormates nye båt ble lansert på Båter i sjøen. Den første modellen leveres i mer påkostede utgave. Det blir med den nye Mercury 115 hestekrefter, en fornuftig motorisering. Men er det viktig for deg å kjøre fort får du den også med 400 hestekrefter. Farten er da om lag 80 knop!

360 VIDEO: Cormate Super Utility 23

LES MER: Cormate 23

Lengde: 7,11 m
Bredde: 2,27 m
Vekt: 1200 kg
Motor: 115-400 hk
CE-kategori: C
Pris: Ca 500 000 kr

Marex 310 Sun Cruiser

Marex 310 Sun Cruiser

Marex Sun Cruiser har vært en suksess.  Nå kommer den i en ny utgave som lanseres på Båter i Sjøen. Båten får en stor sittegruppe ute som kan raskt bygges om til en stor solseng. I sittegruppen er det plass til ti personer rundt bordet. Båten har ingen salong under dekk. I stedet har den fått en rommelig bysse og to store lugarer. Sidedekkene er ekstra store for enkel og trygg adkomst til baugen.

LES MER: Marex 310 Sun Cruiser

LES OGSÅ: Prøvekjøring av Marex 375

Lengde: 9,46 m
Bredde: 3,24 m
Vekt: 4500 kg
Motor: 300 til 370
CE-kategori: B
Pris fra: 2 052 000 kr

Viknes 1080 Panorama

Viknes 1080 Panorama

Som andre modeller fra Viknes er det også her stort akterdekk og skråstilte vinduer. I tillegg kan man nå bevege deg fritt rundt selve kabinen på utsiden. Innvendig har den tre dobbeltlugarer og salong med plass til syv personer.

LES OGSÅ: Prøvekjøring av Skilsø 39 Fly by Viknes

LES OGSÅ: Viknes for både proffer og fritidsbrukere

Lengde: 11,5 m
Bredde: 3,59 m
Vekt: 8400 kg
Motor: 400 til 440
CE-kategori: B
Pris fra: 2  990 000 kr

Beneteau Barracuda 8

Beneteau Barracuda 8

Barracuda 8 er sesongens store nyhet for Beneteau med utenbordsmotorer. Innenbords er det i år Swift Trawler som gjelder. Denne Barracudaen er en oppgradert utgave av Barracuda 7. Den er naturlig nok noe større innvendig og utvendig, og båten kan med det brukes til mer enn sportsfiske.

PRØVEKJØRT: Barracuda 9

LES MER: Barracuda 8

Lengde: 8,03 m
Bredde: 2,78 m
Vekt: 2645 kg
Motor: Maks 300 hk
CE-kategori: C
Pris fra:  630 000 kr

Targa 30

Targa 30

Finske Targa har ikke lansert båtnyheter siden 2011, da de kom med Targa 32, som den gang erstattet Targa 31. Skal man ha en litt mindre båt er det Targa 27.1 som i dag er alternativet. Nå lanseres altså Targa 30 for å tette hullet i mellom disse to størrelsene. Båten ble lansert i Finland i vinter, men første modell kommer til Norge med lansering på Båter i Sjøen.

PRØVEKJØRT: Targa 35+ AD CFC

LES MER: Targa 30

Lengde: 10,08 m
Bredde: 3,25 m
Vekt: 5500 kg (med D6)
Motor: 372-520 hk
CE-kategori: B
Pris: 2 490 000 kr

Nordkapp Enduro 705 Ranger

Nordkapp Enduro 705 Ranger

Fra Nordkapp er det relativt nytt med deres nye aluminiumsserie. Av produsenter som tidligere har produsert glassfiber og etter hvert supplerer med aluminium, så blir det gjerne at utvalgte glassfibermodeller lanseres i metallet.  En av dem er Nordkapp Enduro 705. Denne ble opprinnelig bygget etter samme prisbelønte lest som Enduro 605 som ble kåret til Powerboat of the Year i 2014. Enduro 605 var først ute med aluminium, og nå lanseres altså Enduro 705 Ranger.

LES MER: Nordkapp Enduro 705 Ranger

PRØVEKJØRT: Nordkapp 605 Enduro Ranger

Lengde: 7,05 m
Bredde: 2,30 m
Vekt: 1300 kg
Motor: 150-250 kg
CE-kategori: C
Pris: Ca fra 600 000 kr

Boston Whaler 230 Outrage

Boston Whaler 230 Outrage

Denne amerikanske nyheten skal være perfekt for norske forhold. Som Boston Whale flest er dette også en båt som gir et solid inntrykk med robuste detaljer. Båten egner seg spesielt til havfiske, og den kan leveres med hardtopp om ønskelig.

LES OGSÅ: Kongen av fiskefeltet

Lengde: 7,01 m
Bredde: 2,59 m
Vekt: 1724 kg
Motor: 225-350 hk
CE-kategori: C
Pris: Ca 1 million kr

 

Beneteau Swift Trawler 30

BENETEAU SWIFT TRAWLER 30

BENETEAU SWIFT TRAWLER 30

Swift Trawler 30 er en ny generasjon trawler fra Beneteau med mye plass og komfort. Her får du en flytende fritidsbolig med 370 hestekrefter under dørken for 2,5 millioner kroner.

 Swift Trawler 30 har en såkalt assymetrisk løsning med bredere dollbord på styrbord enn babord side. Det er utgang fra førerplassen på styrbord, og fordekket er dekket av en enorm solseng med plass til flere.

 Ifølge markedssjef for Nord-Europa, Basille Camus, kjøper stadig flere unge mennesker trawlere. Dette er grunnen til at Beneteau vil satse mer på båttypen, og også snart lanserer en 57-foter i den andre enden av størrelseskalaen. Men fortsatt er de fleste kjøperne eldre folk, og en tredjedel av dem kommer fra seilbåt.

Les også: Lekker sjøhytte med fart

Fakta: Beneteau Swift Trawler 30
Skroglengde (u plattform):        9,58 m
Største bredde:                    3,53 m
Vekt:                                    6 000 kg
Dyptgående:                        1,05 m
Motor:                           Volvo Penta 300hk /370 hk diesel
Drivstoff:                             720 liter
Vann:                                   2×150 liter
CE-klasse:                            B8
Pris fra:                                2.200.000 kr

Importør:                         Kragstad AS

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen