Søk i arkivet

Cormate T-24
Cormate T-24
PROJECT D10: I mai lanserer Bavaria denne familiebåten som skal være et alternativ til seilbåten, altså mye boplass og et roligere båtliv.
PROJECT D10: I mai lanserer Bavaria denne familiebåten som skal være et alternativ til seilbåten, altså mye boplass og et roligere båtliv.

Lyst på lekre daycruisere

Omsetningen vokser. I fjor gikk båtbransjen fra minus til pluss, viser en oversikt Dagens Næringsliv har laget.

Markedet for lekre daycruisere er tilbake for fullt. Windy, Cormate, Askeladden, Axopar, Nordkapp, Ibiza og Goldfish er eksempler på båter som nå har vekst i salget. De siste årene har det også vært god omsetning av rimeligere skjærgårdsjeeper og styrehusbåter med utenbordsmotor.

Askeladden var blant vinnerne på båtmarkedet i fjor, viser offisielle regnskapstall. Omsetningen økte med 31 prosent fra 2014 til 109,4 millioner kroner, og selskapet landet et driftsresultat på 3,9 millioner kroner.

Også Aaby Marine hadde kraftig vekst i omsetningen fra 28,4 til 46,7 millioner kroner, og resultat på 3,1 millioner. Selskapet holder til i Leangbukta og selger Windy, Axopar, Nimbus, Paragon og Draco.

Cormate-produsenten Hydro Design hadde en formidabel vekst i omsetningen på 257 prosent til 22,4 millioner i fjor fra året før, mens Ibiza hadde nær dobling til 34 millioner i omsetning.

Bavaria

Båtliv var forleden innom Kragstad AS, der de nettopp hadde solgt en lekker Chris Craft. – Jeg har jobbet i hele juli. Det er fullt trykk, sa Sverre Kragstad, som kan vise til en omsetningsvekst på ni prosent til 24,2 millioner kroner i fjor.

Mens importøren av Bavaria seilbåter, Lunde Båt AS, nylig gikk konkurs, hadde Bavaria Motorbåt Norge et nytt knallår i fjor. Omsetningen vokste med 25 prosent til 49 millioner kroner, og driftsresultatet havnet på solide 6,5 millioner kroner.

Dagens Næringsliv har hentet inn regnskapstall for 19 kjente norske båtforhandlere med en samlet omsetning på 924,5 millioner kroner, som var en vekst på 22 prosent fra året før. Resultatet for de 19 var 26,9 millioner kroner i 2015, mens det ble et samlet minus på tre millioner kroner årer før.

Resultatforbedringen fra 2014 til 2015 var dermed på 30 millioner kroner.

Bård Ekers Hydrolift tynger resultatene med minus 14,2 millioner på driften i fjor, noe som ifølge Eker henger sammen med investeringer i utvikling av patruljebåter. Størst overskudd finner vi hos seilbåtforhandleren Heitman Marin, som kunne notere seg for et driftsresultat på 7,8 millioner kroner.

Se oversikten over resultatene hos DN: Båtbransjen opp av bølgedalen

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen