Aston Martin med kjøl

ASTON MARTIN 37: Nå drømmer Quintessence Yachts å sjøsette den berømte sportsbilen.
ASTON MARTIN 37: Nå drømmer Quintessence Yachts å sjøsette den berømte sportsbilen.
ASTON MARTIN 37: Nå drømmer Quintessence Yachts å sjøsette den berømte sportsbilen.
ASTON MARTIN 37: Nå drømmer Quintessence Yachts å sjøsette den berømte sportsbilen.

Enda en sporstbil med våte drømmer

Quintessence Yachts ønsker å tenke nytt med Aston Martin 37, men er langt fra de første som drømmer om å få en sportsbil på sjøen.

Publisert Sist oppdatert

AM37 er en forkortelse for Aston Martin, og som navnet sier er båten på 37 fot (11 meter). Det er Quintessence Yachts og Mulder Design, begge fra Nederland, som har gått sammen om prosjektet.  Det opplyses at båten kommer i to forskjellige versjoner, som AM37 og AM 37 S. Førstnevnte vil bli en mer klassisk «gran turismo» fritidsbåt med en toppfart på 44 knop. AM37 S vil bli enda mer sportslig, med en toppfart på 52 knop.

Enkel havnekalesje

Et videoklipp med en animasjon viser hvordan cockpiten lukkes og åpnes, og man slipper dermed havnekalesjen som gjerne tar litt tid. Etter at cockpiten er åpnet kan man med et knappetrykk få løftet bimini-toppen fra under akterdekket, eller legge den ned igjen om man trenger med D-vitaminer.

Litt Tesla

Det opplyses at båten også leveres med aircondition og espressomaskin, som kan startes med en app mens du er på vei til båten. Interiøret bærer preg av en moderne tidsalder, og kan vel nesten minne litt om en Tesla med en 15-tommers trykksensitiv skjerm midt på dashbordet, der man har tilgang til alle båtens finesser og teknisk informasjon, i tillegg til det som beskrives som et multimedia-anlegg.

Kjent fra 007-filmer

Aston Martin Lagonda er en britisk produsent av luksusbiler som blant annet produserte bilder for å delta i det franske Grand Prix i 1922, men sin ble på 50-tallet det nest største engelske navnet i sportsbilracing, etter jaguar. Aston Martin lanserte en Formel 1-bil på 60, tallet, men trakk seg etter hvert ut da det ble for dyrt. De aller fleste forbinder kanskje bilen med James Bond-filmene, der den også oppnådde sin særpregne status. Aston Martin har vært med i hele åtte James Bond-filmer, fra 1964 til 2006. Det hører med at enkelte medlemmer av Beatles også har bidratt til å styrke merkets status.

Flere sportsbiler med kjøl

At biler får tilnærming til båt blir stadig mer vanlig, men ikke alle ideene er blitt realisert. I 2009 føyet Koenigsegg seg i rekken av båter med sportsbildesign, og dette skulle bli båtenes supersportsbil. Men foreløpig har det her stoppet på tegningen. Det svenske designfirmaet Vizualtech designet en heftig doning med designreferanser til Audis R8, men båten ble etter hva vi vet heller aldri realisert. Derimot realiserte Porsche med sin båt som også i sin tid ble vist på Sjøen for alle, med Porsche Fearless. Til og med Bavaria har vært innom bilverdenen, da de lanserte Deep Blue 46 som var et samarbeide med BMW.

Amerikanske Malibu Boats bygde Corvette Limited Edition Sport-V i 2009. Malibu ønsket å utfordre den tradisjonelle båtbyggingen. Corvetten fikk til og med et panser, men i stedet for motor er det der stuveplass og subwoofere.

Men litt tilbake til James Bond når vi er inne på sportsbiler på sjøen. Rinspeed sQuba ble verdens første undervannsbil, utviklet av produsenten av Lotus Elise. Denne er noe lettere motorisert og går kun på elektromotorer, noe som er et fornuftig valg når den skal ned i dybden. Undervannsbilen ble designet av James Bond-entusiasten Frank M. Rinderknecht som i 30 år har prøvd å realisere drømmen om en bil som dykker i ekte James Bond-stil.