BÅT PÅ NYTT: Jonathan Schwinge har designet denne som han mener er realiserbart.
BÅT PÅ NYTT: Jonathan Schwinge har designet denne som han mener er realiserbart.
BÅT PÅ NYTT: Jonathan Schwinge har designet denne som han mener er realiserbart.
BÅT PÅ NYTT: Jonathan Schwinge har designet denne som han mener er realiserbart.

Denne skal få toppfart på 38 knop

Hvis man skal tenke båt helt nytt - blir det da som denne?

Publisert Sist oppdatert

Tenk deg at båten ikke var oppfunnet, men at noen skulle skissere noe som kan gi framdrift for en konstruksjon under vannet. Hvordan tror du den hadde sett ut? Hadde den blitt skissert for første gang nå, i 2016, kanskje Jonathan Schwinge er inne på noe når de har designet sin variant? Sett fra overflaten ser det ut som et fremmendt romskip som har forvillet seg til sjøen. Eller som enda en pyramide, bare at den er et helt annet sted enn ørkenen.

Man vil i hvert fall tenke at denne ikke kan ha særlig fart gjennom vannet. Men ifølge designeren har den en toppfart på 39 knop, og med lavt forbruk har den en rekkevidde på hele 3000 nautiske. Forklaringen er hva som er under vann. Dette er en hydrofoil-båt, og motstanden blir dermed minimal. Hydrofoilen virker fra 15 knop.  Avhengig av fart og forhold justeres høyden opp og ned mellom den torpedolignende hydrofoil-konstruksjonen og overflatedelen.

Nå er ikke denne helt lik en pyramide som har fire sider. Denne har tre sider. På hver av disse sidene er det designet noe som ligner mest på en stor terrasse, med solsenger, bord og stoler, samt leider ut til sjøen. Den 75 tonn tunge farkosten er 21,6 meter lang (70,8 fot) og 25 meter bred (82 fot). Designeren har har beregnet med et mannskap på fire og seks passasjerer. Designeren Jonathan Schwinge sier at denne yachten har gjennomtenkte løsninger med matematiske beregninger som skal være ganske logisk, og at selv i et stormfullt hav vil det være ganske så rolig på denne yachten. Men foreløpig er nok dette et prosjekt vi kun ser på papiret.

Vi spør Jonathan Schwinge om han tror dette prosjektet kan bli realisert.

– Ja, det er en god mulighet for realisering, svarer Schwinge. Med seg på denne utfordringen har har han Schwinge med seg Marcel Müller  i Tetra Lightweight Technologies & Project Management, Inmanico Visionary Marine Management, samt Tetra HYSWA Propulsion i USA.