Søk i arkivet

RETRO: Tron Wigeland Nilsen og hans folk ved Oslofjordmuseet i Vollen i Asker er i full gang med å gjenskape en sjøen for alle-stand fra 1960-tallet.
RETRO: Tron Wigeland Nilsen og hans folk ved Oslofjordmuseet i Vollen i Asker er i full gang med å gjenskape en sjøen for alle-stand fra 1960-tallet. Foto:

Sjøen for alle53 år gammel utstillingsstand gjenoppstår

Sjøen for alle er 60 år, og det skal markeres med en stand fra den tiden.

I 1956 ble den aller første utgaven av Sjøen for alle arrangert, og det skjedde med utgangspunkt i bygningen «Kongen» i Frognerkilen i Oslo. Det var en nyhet i det som må kunne kalle lystbåtalderens spede barndom, og det ble en suksess og tiltrakk seg hele 25 000 tilskuere. Det skulle imidlertid gå fem år før suksessen ble gjentatt.

I 1961 ble båter og utstyr stilt ut i Njårdhallen – en idrettshall i Oslo – og interessen var like stor: 25 000 til 30 000 tilskuere tok veien dit. Deretter ble utstillingen arrangert annet hvert år frem til 1967. Fra og med 1963 ble utstillingen avholdt på Sjølyst. I 1963 kom det 60 000 mennesker.

I år er det med andre ord 60 år siden den gangen kronprins Olav erklærte utstillingen på «Kongen» for åpnet, og dette vil blant annet bli markert på årets utstilling på Lillestrøm ved å rigge til en autentisk utstillingsstand slik den så ut i Sjøen for alles barndom.

Vakte oppsikt

Oslofjordmuseet i Vollen i Asker har fått i oppdrag å lage standen, og standen som skal gjenskapes er en stand der passbåten Hero 14 ble utstilt i regi av Hero Marin AS. Nå er museet i full gang med å lage standen, og til den vil museets egen Hero 14 bli benyttet.

Standen de forsøker å gjenskape og som de har bilde av, stammer etter all sannsynlighet fra 1963.

– Da var Hero 14 en revolusjonerende nyhet – i den forstand at det var en av de første norskbygde passbåtene med utpreget V-bunn. På samme tid kom også Jan Herman Linges legendariske Fjordling 17, forteller Tron Wigeland Nilsen ved Oslofjordmuseet

Hero 14 vakte blant annet oppmerksomhet ved å vinne datidens store motorbåt-race; Oslofjorden Rundt.

Aas-terna  dyrest

Under utstillingen i 1961 var Bjarne Aas’ Hankø-terne utstillingens største og dyreste båt blant de 63 utstillerne som utfoldet seg på 2400 kvadratmeter. Kr 56 000 måtte man ut med for å bli eier av den klinkbygde herligheten. Bjarne Aas var for øvrig formann i utstillingskomiteen det året.

Det heter seg også at hans majestet Kongen og prinsesse Ragnhild kastet glans over utstillingsåpningen, og mon tro om ikke kong Harald vil kikke innom standen til Oslofjordmuseet under årets utstilling – 55 år etter.

Den gangen – som i dag

At problemstillingen på sjøen ikke er synderlig endret fra 1961 til i dag, kan admiral Erling Hostvedt tale fra åpningen illustrere:

«Hostvedt rettet en inntrengende appell til alle om å vise forsiktighet og ansvarsbevissthet når de ferdes på vannet. Han understreket at båtiernes mangel på ansvar kan fremtvinge sertifikatplikt og minnet om at alle må kjenne styringsreglene og oppføre seg etter de normer som gjelder for godt sjømannskap.»

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen