Steeler NG43 Offshore

ALUMINIUMSBÅTEN NG43 OFFSHORE.
STYREKONSOLL.
CRUISER: Steeler NG43 offshore marsjer pent i rundt 20 knop med et relativt behagelig forbruk gjennom hele det planende fartsområdet. På ruslefart er båten ekstremt billig i drift.
RENT OG RYDDIG: Aktersalongen er ikke blant de største, men dette er en bred båt og plassen er bedre enn bildet viser. I tillegg er det en «toseter» på styrbord side.
UNDER DEKK: Motoren er plassert under salongen og gir plass til et stort disponibelt rom under akterdekket. På denne båten ønsket kunden en vegg bak motoren.
RYDDIG: Både maskinrom og tekniske rom er preget av nøyaktig monteringsarbeid og solid materialbruk.
METALL: Det er ikke lett å finne plast på en Steeler, den nederlandske metalltradisjonen er verftets utgangspunkt.
KOMFORTABEL: Gode, brede gangveier på begge sider, men vi savnet håndrekker langs taket på testbåten.
FORSKIP: Også forut preges båten av rene flater og rene linjer.
TRADISJONELT: Dobbelkøyen i forpiggen er helt tradisjonelt utformet. Skapplassen er god.
SALONG: Båten har en konvensjonell U-salong, med stramme linjer og meget fine materialer. Utsikten er god.
PANTRY: En kokeglad båteier vil fort finne seg til rette i denne kjøkkenavdelingen.
SKAP: På en Steeler er det mulig å pakke for langtur. Dette er styrbord skap i forlugaren.
BYGGING: Steeler setter selve skrogsveisingen ut til lokale verksteder, men interiøret håndbygges av fabikkens egne fagfolk. Steeler står også for montering av motor og teknisk utstyr.
TOALETT: Lite å utsette på komforten, med eget romslig dusjkabinett.
OVERRASKENDE: Det høye skroget gjør at senterlugaren har bra høyde tross et overbygg som er konstruert etter «bromålene». Lugaren har også god skapplass.

Alu-båt helt utenom det vanlige

Nederlandske Steeler Yachts seiler i medvind, og med aluminiumsbåten NG43 Offshore speider verftet mot det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Det er en umiddelbart innbydende båt som møter oss ved en vinterstille kanalmarina utenfor småbyen Steenwijk, vel halvannen times togtur nordøst for Amsterdam. NG43 Offshore er bred og rommelig, og skroget har et imponerende høyt fribord. Overbygget er lavt for å kunne passere under kanalbroene, men linjene er likevel harmoniske. Designet er både moderne og tradisjonelt. Her er ikke panoramavinduer foran førerposisjonen, men triple enkeltvinduer med kraftige vindusviskere på parallellarmer, ankeret er montert i et klyss, og badeplattformen akter er moderat dimensjonert. Båten er preget av klassisk, avmålt eleganse, med mye treverk, lakkert metall, skinn og krom. Plastprodukter står ikke høyest på innkjøpslisten når Steeler bestiller beslag og interiørdetaljer, kun på dørken inne i båten har kunden valgt kunststoffer. Belegget ser ut som svartbeiset ask, og er både sterkt og pent. Interiøret er luftig, åpent og svalt i alle rom. Det er god takhøyde og masse skapplass både i den tradisjonelle forlugaren og i lugaren midtskips. Toalettet har en raus, separat dusjnisje, og pantryet har gedigne dimensjoner og direkte imponerende skapkapasitet. I tillegg er det lett å ta seg rundt under fordekket ettersom partyet også fungerer som en «sentralgang» for lugarer og bad. Dette er kun en av "ere innredningsløsninger, men målt rent rasjonelt i forhold til maksimal plassutnyttelse per skrogmeter klarer mange andre båtprodusenter å skvise inn "ere lugarer og "ere smarte «bobilløsninger» på sine storbåter. Forskjellen er at Steeler slett ikke har prøvd å lage en «sveitserkniv» som helst skal klare alle utfordringer, men som ofte kun ender opp med å løse oppgavene på en heller middelmådig måte. Dette er en helt annen type båt, en grunnleggende konservativ «grand cruiser» der størrelsen brukes for å gi et deilig inntrykk av klassisk komfort, kombinert med stramme og rasjonelle, men samtidig myke og tidløse designlinjer. Amputert prøvekjøring i fjor vant verftet den prestisjetunge prisen for «årets båt» i sin klasse under Boot Düsseldorf, og også i år er en Steeler-båt priskandidat på den tyske kjempemessen. Aluminiumsbåten NG43 Offshore er nominert til prisen «Årets motorbåt 2016».

Steeler er – som navnet indikerer – primært en stålbåtprodusent, ett av mange nederlandske verft som har spesialisert seg på å levere tradisjonelle, påkostede bobåter med relativt moderate motorer. Linssen, Jetten og Pedro er blant de mest kjente navnene i dette segmentet, men også Steeler har de siste årene fått mye positiv oppmerksomhet på utstillinger og i kontinentale båttester.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER