Søk i arkivet

Nye losbåterKontrakt i Ålesund

Bugser og Berging faser ut gamle losbåter. Slik blir de nye.

Oslofirmaet Bugser og Berging AS signerte i november ifjor kontrakt med Kystverket om 10 års tilbringertjeneste av los i sjøen. Samtidig overtok selskapet den eksisterende flåten av losbåter. Denne skal gradvis fases ut og erstattes av nye båter spesialutviklet til formålet. Avgått toppsjef i B&B, John A. Nielsen blir leder for dette prosjektet. 

Levering i år

Torsdag signerte Nielsen og salg- og markedsdirektør Gisle Andersen i Ålesundsselskapet Maritime Partner AS kontrakt for de to første båtene som skal leveres i oktober i år og i februar 2017. Samtidig får Bugser og Bergning opsjon på bygging av åtte båter i tillegg, men selskapet vi teste de første båtene grundg før en slik opsjon erklæres.

Kronekurs til hjelp

Med opsjonene har avtalen med Buksér og Berging AS en totalramme på ca. 100 millioner kroner, og det er trolig den svake kronekursen som gjør at et norsk verft denne gangen er kommet seirende ut av anbudskonkurransen. Etter det Båtliv kjenner til var det hard konkurranse fra flere utenlandske verft om denne ordren. 

Ny design

Båttypen er et helt nytt konsept. Designet har fått typebetegnelsen Alusafe 1620 BB Pilot, der ”BB” står for ”Buksér og Berging”. De nye båtene som er på vel 53 fot vil bli utrustet med et Volvo Penta IPS-fremdriftssystem (Inboard Performance System), basert på doble trekkende propeller med høy virkningsgrad. Gode manøvreringsegenskaper, forbedret akselerasjon, redusert støy- og vibrasjon, brukervennlighet og lett serviceadkomst er blant kvalitetene til fremdriftssystemet.

Langsiktig samarbeide

Ifølge John A Nielsen er kontrakten med Maritime Partner er en del av en langsiktig plan om å fornye og modernisere losbåtene langs kysten. 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen