Søk i arkivet

Trekk båt med elbilen

Med Tesla X kan du trekke tunge laster bak bilen. Sjekk fersk video fra Florida

KAMERA: Du kan følge med bakover via ryggekameraet.
KAMERA: Du kan følge med bakover via ryggekameraet.

En grunn til å styre unna el-biler og hybrider er disse bilenes begrensete evner  til å dra en henger.  Mange tar båten bak bilen enten hjem for vinteren, eller ned på hytta. Selv om et slikt bruk ofte er svært begrenset, så styrer det vårt valg av bil.

Det finnes Tesla S-eiere som har montert hengerfeste på sine biler, men dette er for å kunne sette sykler bak, ikke for å trekke gjenstander. 

Tunge båter

Tesla Modell X er en SUV med elektrisk motor. Drivverket er som på Tesla Modell S med firehjulstrekk, men nyheten kan ha tilhengerfeste. I USA kan bilen trekke opp mot 5000 lb, eller over 2,2 tonn. I Norge er hengervekten oppgitt til 2 268 kg)

På videoen har bilens eier, Max Kennedy, en båt som veier 4850 lb. Tesla Modell X kan trekke båter med innenbordsmotor opp mot 25 fot, tilvarende en SUV med diesel- eller bensinmotor.

Høy effekt

– Bilen er stille og komfortabel også med båt hengende bak, forteller Max Kennedy.

Bileieren kan nærmest ikke kjenne at den 2,5 tonn tunge elbilen trekker 2,1 tonn tung båt. Farten øker fra 90 til 130 km/t på sekunder, og viser Teslaens enorme krefter.  Bileieren filmer mens han kjører. Øvelsen ville ført til inndragelse av førekortet her hjemme.

Koster energi

Tesla er kjent for god rekkevidde, men rekkevidden blir raskt redusert med en tung båt hengende bak. Det fikk Max Kennedy erfare.  Om du skal kjøre frem og tilbake med båten på hengeren, så kan du ikke bo mer enn 80 km unna sjøen.

–  Jeg elsker Tesla, men å trekke tungt bak en slik bil er en vits, forteller eieren.

En av grunnene til Teslas gode rekkevidde er bilens lave luftmotstand. Med tung båt bak bilen øker også rullemotstanden og vekten.

Bilen forbruker mellom 550 til 900 Wh/mile, eller 345 til 563 Wh/km. Med en batteripakke på 90 kWh så blir rekkevidden på Tesla X med båt på henger, tilsvarende en Nissan Leaf.

Lang ventetid

Oppgitt rekkevidde fra produsenten er 470 km. Prisen er ukjent, og bilen er ikke leveringsklar i Norge før mot slutten av året. Bilen kommer også med en mindre batteripakke på 70 kWh. 

ENERGI: En tung båt setter store begrensninger på rekkevidden, og i Norge med kulde og kupert terreng, så vil rekkevidden bli ytterligere redusert.

ENERGI: En tung båt setter store begrensninger på rekkevidden, og i Norge med kulde og kupert terreng, så vil rekkevidden bli ytterligere redusert.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen