Søk i arkivet

Sandviks nye 44-foter nærmere realisering

Her ser skroget til Sandvik 44 dagens lys i Horten, fire år etter lanseringsplanen.

For fem år siden ble det kjent at Sandvik Boats i Horten var i gang med utviklingen av deres nye båt. Den hadde modellnavnet Sandvik 44, og den skulle bli ferdig tidsnok til å være med på Båter i Sjøen 2011. Den gang ei, tøffe tider i båtbransjen satte bremsen på for dette båtprosjektet. Men helt har det ikke stoppet, for i disse dager er det aktivitet hos Sandvik Boats i Horten.  Det 44 fot lange skroget sett lyset for første gang, når den er tatt ut av formen.

Blått skrog
I regi av Båtliv ble det avholdt en avstemning på VG-nett om skrogfarge på denne båten, og valget falt på blått.
Daglig leder Fritz Bentzen hos Sandvik Boats forteller at de har valgt å følge blåfargen som ble stemt fram på VG-nett i 2010. Han sier at båten ikke er ferdig før om et års tid.
– Vi vil bruke godt med tid for å få den ferdig. Men det er også noen kroner vi må få inn før vi er i mål, selv om vi også får litt støtte av Innovasjon Norge, sier Bentzen til Båtliv.



God plass
Båten blir med to salonger og soveplass for nesten et helt fotballag, altså køyeplass for ti. Da båten ble designet i 2010 var det med en  45 hestekrefters Kubota 1505 dieselmotor for ladning.  Denne kombinasjonen skulle båten en rekkevidde på 950 nautiske mil med økonomisk gange. Det vil si en fart på seks knops fart. Toppfarten er beregnet til 12 knop.
– Dette er ikke en typisk båt for det norske markedet, men mer mot Europa, sier Bentzen. Han sier at denne type båt vil egne seg spesielt godt til kanaler.

 

 

Posted by Sandvik Boats on 5. november 2015

Sandvik 44
Lengde: 13,75 meter
Bredde: 3,76 meter
Høyde: 2,75 meter
Vekt: 12,5 tonn
Soveplasser: 10
Motor: 40-80 kW dieselelektrisk
Dieseltank: 220 liter
Dyptgående: 1,18 meter
Pris: Cirka fire millioner kroner



 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen