Søk i arkivet

Hurtigbåt i 50 knop

Hurtigbåten Kløyv skal få plass til 180 passasjerer og holder 50 knop. Designselskapet Eker Sandvik ser for seg båtturen som en flyreise.

Det er designselskapet Eker Sandvik som står bak hurtigbåtkonseptet som kan gå fra Stavanger til Trondheim når en Stad skipstunnell skulle stå klar. Skroget er 60 meter langt og er 13,5 meter bred. Men selve hovedskroget er bare tre meter bredt, og ideen er at hurtigbåten skal kløyve sjøen og dermed skal kunne ha en maksfart på 50 knop.På grunn av denne egenskapen har den nye hurtigbåten fått navnet Kløyv. Med en gjennomsnittsfart på 45 knop forventes reisetiden fra Stavanger til Trondheim å bli 10 timer og 49 minutter, ifølge Teknisk Ukeblad.

Som et fly
Med denne reisetiden er det beregnet åtte stopp underveis. Noe av bakgrunnen for ideen er at Stad skipstunnel vil åpne for nye transportmuligheter langs kysten, og Eker Sandvik har tatt utfordringen fra Hurtigbåtforbundet.



Båten får store panoramavinduer som skal gi en flott reise innadskjærs på Vestlandet. Teknisk Ukeblad skriver at interiørmessig har flyindustrien vært en inspirasjonskilde, og det satses på effektivitet. Det snakkes om komfort som ligner mer på businessklasse, og for effektiv av- og påstigning skal det skje samtidig, med eksempelvis påstigning på styrbord side og avstigning på babord side.
Realiseres prosjektet er det ikke snakk om bare en båt. For å sikre antall avganger blir det en flåte på rundt ti fartøyer.

Båtlig skrev i sommer om Eker Sandvik som også har startet utviklingen av en ny generasjon losbåter.

Tekniske spesifikasjoner
Lengde: 60 meter
Bredde: 13,5 meter
Skrogbredde: 3,5 meter
Toppfart: 50 knop
Motorer: 4xMTU 8V 2000 M72 (4 x 960 hk)
Design: Petter Martens


 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen