T-28 er tidligere Hankø Terna og Fjord Terna.

Fjordterne kan gjennoppstå i Norge

Hanse vil gi fra seg formene til Fjord 28 og båtene kan igjen bli produsert i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Etter det Båtliv kjenner til har Snarøyamannen Bjørn Erik Bruaset lenge drømt om på nytt å igangsette produksjon av Fjordterner i Norge. Etter at Fjord, nå eid av Hanse i Greifswald i Tyskland, sluttet å produsere båtene, har Bruaset jobbet iherdig for å få til en avtale med tyskerne. Nå har han opsjon på en slik avtale og han tilbyr T-28 som er navnet på båtene som etter tur har vært markedsført både som Hankø Terner og Fjord Terner, ferdig utstyrt og bygget i Norge.


Forutsetter rask bestilling


Terne Boats AS som er det nystiftede norske produksjonsselskapet tilbyr et begrenset antall T-28 for 2016 under forutsetning av bestilling innen utløpet av oktober. Båten leveres med en Yanmar 315 hk 6LPA-STP2 motor som fra 2017 erstattes med  ny motor for å tilfredsstille EUs utslippsregler for 2017 og fremover. Normal pris for denne båten ville for 2016 ha vært halvannen  million kroner, men de første fem bestillingene begunstiges med kampanjepris.


Inspirert av Hankø Terna

T-28 Classic  er inspirert av den tidlige utgaven av Hankø Terna 28 fra 1988 som var utstyrt med en 88 hk dieselmotor,  senere oppgradert til 100 hk. Nå får båtene en 107 hk Yanmar motor som gir marsjfart på 17 knop og toppfart rundt 22 knop. Standardversjonen av T-28 Classic tilbys med toalett, baugpropell, badeplattform og badetrapp. Kampanjepris for de første fem bestillingene er her kr 1.2 millioner kroner.

 

Båtene vil bli bygget i Norge hos et av verftene som opprinnelig bygget båter for Fjord Boats. Båtene vil kunne leveres fortløpende etter påske 2016.

Undertegnede etablerte i 1987 Hankø Yachts AS sammen med Eivind Astrup og Svenning Torp og bestilte da tegningene til Hankø Terna 28 hos Eivind Amble og båtene ble satt i produksjon i Risør i 1988. Senere overtok Astrup Fjord Boats og utvidet sortimentet til også å omfatte en 24 og en 21 foter. Fjord gikk senere over på andre hender som i sin tur solgte selskapet til Hanse som ønsket å sette igang produksjon av motorbåter undet et kjent merkenavn.

Forutsetningen for at Fjordterne igjen skal settes i produksjon, er at markedet ønsker produktet, og det er dette Bruaset nå vil finne ut av.