Daycruiser spesial: OceanMaster 630WA

ØY: Vår lille båt var badestrand, restaurant, solseng, fornøyelsespark og stupetårn på én gang.
MAT: Bordet er plassert forut hvor det er bra med sitteplasser. Bordet er samme plate som leggen som brukes til å lage en solseng. Denne er fryktelig tung.
KABIN: Det er mulig å sove i båten, men det blir trangt og ukomfortabelt for voksne. Det er også muligheter for wc. Kabinen lukkes med skyvedør.
STUEPLASS: Med knøttsmå fendre er det plass til disse samt fortøyningstau forut.
FART: OceanMaster 630 byr på tøffe linjer og god plassutnyttelse. Båten er best i godt vær.
GJESTER: Vi var 11 personer om bord, og vårt besøk fra Frankrike fikk opplevd norsk båtliv på sitt beste.

Super for solrike dager

OceanMaster er prisgunstige og populære daycruisere, og reklamen skryter av et stort bruksområde. Vi testet båten på sommerens varmeste dager for å finne styrker og svakheter.

Publisert Sist oppdatert

Mange av oss drømmer om sol, varme og speilblankt vann. Vannski på dagen, og et glass hvitvin på dekk etter kveldsbadet. Båtbransjen har levert oss klisjeene i årevis, men værgudene har ikke levert varene de siste årene, før i år.

Vi hadde besøk fra Frankrike under testen av OceanMaster 630WA, og de kom fra 19 grader og regn i Paris til 30 grader i Oslo, og vanntemperatur på høyde med Middelhavet. Sene kvelder om bord med lys himmel var nytt og overraskende for våre gjester fra sydligere strøk. Vi glemmer kanskje hvor bra vi har det.

GJESTER: Vi var 11 personer om bord, og vårt besøk fra Frankrike fikk opplevd norsk båtliv på sitt beste.

Info om båten

Vår egen øy

Vi pakket våre bagger med badetøy, litt mat og noen vannleker, og satte kursen ut mot øyene i Oslofjorden. Båten ble testet over to døgn, 48 timer med bading, spising og vannleker. Vi putret forbi overfylte badestrender med vår lille private øy. For det er virkelig OceanMaster 630.

Prisen starter på under 200.000 kroner uten motor. Det 21-fot lange skroget byr på mye båt, til og med en liten kabin hvor det kan settes inn et toalett. Konsollen er flyttet litt akterover i forhold til konkurrentene, og designeren har prioritert god plass forut. Her kan det rigges til et bord, eller gjøres om til en stor solseng, perfekt for varme dager.

Det er god passasje mellom konsollen på begge sider, og det gjorde at vi kunne legge rumperisteren på den ene siden, ferdig blåst opp.

Kalde drikker hadde vi i en kjøleboks som vi koblet til 12 volts anlegget, men vi kunne like gjerne fylt opp fiskekummen med is, og lagt flaskene der. Noe bysse finnes ikke, da må du opp i størrelse. Vi lagde i stand baguetter til lunsj og kyllingsalat til middag, men vi kunne selvfølgelig også tatt med en liten grill og hoppet i land og grillet. OceanMaster 630 er en båt for dagsturer, og da er bysse unødvendig.

Tekniske data
Lengde:6,30 m
Bredde:2,50 m
Vekt:800 kg
Bensin:150 l
Sitteplasser:8
Køyeplasser:2
Motor:115-140 hk
Pris:279.000
Pris testbåt:318.000

Sporty linjer

OceanMaster er kjent for å gi mye for pengene, men båtens linjer har tidligere ikke vært noe å rope hurra for. OceanMaster 630 erstattet bestselgeren OceanMaster 605 i fjor, og det var et gedigent løft. Ikke bare utseendemessig, men også funksjonsmessig. Nyheten har bedre plass bak konsollen, og kjøreposisjonen er blitt bedre. Det er også bedre plass for passasjerene på toften helt akter. Den nye utgaven har også en større, og lysere kabin.

OceanMaster 630 er som forgjengeren både høy og bred, men spesielt konsollen ser bedre ut. Den beskytter også føreren bedre. OceanMaster 630 er etter min mening blitt en av de tøffeste i serien. Båten kan leveres med farget skrog, men jeg syns den gjør seg godt med hvit skrog og hvit motor.

Konsollen har praktiske rom, bla for mobilen. Det er 12 volts uttak, men hvorfor ikke også en USB-utgang som alle bruker til å lade duppedingser med? Kartet kan greit legges vekk når man kjører. Testbåten var utstyrt med Raymarine a70-plotter, inkludert ekkolodd. Kjørestillingen er god, både om man sitter, eller står.

Som de fleste motorbåter av denne typen, så vandrer styringen en del, særlig på lav fart.

FART: OceanMaster 630 byr på tøffe linjer og god plassutnyttelse. Båten er best i godt vær.

Laget for gode dager

OceanMaster 630 er 2,5 meter bred, som er den tillatte bredde for henger. Det gir god plass om bord, men den store bredden er ingen fordel i grov sjø. Vi opplevde ingen grov sjø under testen, men fikk prøvd båten i hekkbølgene fra andre båter. OceanMaster 630 tar sjøene OK, men er ikke noen båt for grov sjø. Båten er super for Oslofjorden, men er ikke den jeg ville kjøpt for lengre turer langs Sørlandskysten.

Båten har en markert planingsterskel, og løfter baugen mye før den er oppe. Den krever ganske mye motorkraft for å komme opp, men straks den er oppe, så er det mulig å trekke av på gassen. Båten holder seg i plan ned mot 17-18 knop, som er for fort for å kjøre mot store bølger.

Båten føles godt skrudd sammen. Vi hørte ingen ulyder og opplevde ingen svakheter underveis. OceanMaster blir bygget i Polen, slik som de feste andre batliv.no Båtliv 7 | 2014 47 båter i denne størrelsen. Polen er blitt det store glassfberproduksjonslandet, takket være lave lønninger. Finishen er ok, og de tekniske installasjonene gjennomtenkt.

Testbåten var utstyrt med en Evinrude E-Tec 130 hk, som leverandøren hevder skal gi fart på over 40 knop. Vi målte 36 Knop, men da med full oppakking, og i litt sjø. Jeg tipper at båten klarer seg godt med litt mindre motor, noe som vil spare drivstoffutgiftene litt, og også innkjøpsprisen, men redusere marsjfarten kanskje fra 28 til 25 knop.

Amerikansk eller japansk

Minste motoralternativ er 90 hk. Da gjør den 34 knop, og koster 290.000,- kroner ifølge leverandørens nettside. De anbefaler minimum 115 hk, og i sommer ble båten med denne motoren solgt for 280.000. Med 130 hester, som vi testet, øker prisen med 8.000 kroner. Testbåten hadde også ekstrautstyr som øker prisen til 318.000,-

Du kan velge om du vil ha en Evinrude E-Tec med to-takt, eller en Suzuki med fire-takt på hekken. Prisen på båten blir den samme om du velger amerikansk eller japansk. E-Tec motorenens styrke har vært lavere vekt, bedre akselerasjon, og enklere service, enn firetakt motorene.

Jeg liker Evinrude motorene godt. De er pene og har en grom lyd, men jeg ville valgt en Suzuki. Suzuki 140 koster det samme som Evinrude 130. Noe overraskende er fire-takteren lettere i vekt, men har samtidig høyere slagvolum enn to-takteren. Evinrude-motoren sparker godt, men har sin svake side under lav fart. Jeg syns motoren luktet unødvendig mye, og den støyer mer enn firetakteren.

I store deler av testen gikk vi i snekkefart. Det er naturlig fart mellom øyene, og når man snakker med gjestene om bord. Under marsjfart på ca 25 knop bruker 130 hesteren ca 25 liter i timen. Med gassen i bunn, er forbruket nesten det doble, mens farten kun øker med 10 knop.

I tillegg til bensinen, så skal også totakteren ha olje som ligger på egen tank. Motoren blander selv det perfekte forholdet. Det er høyt når motoren er ny, men synker etter hvert. I løpet av en sesong vil forbruke på totaks olje ligge på en tusenlapp eller to.

Barnevennlig

Man skal aldri bevege seg om bord mens båten er i fart er barndomslærdom. Man bør heller aldri stå. Mange daycruisere har smalt sidedekk, som er livsfarlig å bruke om båten er i bevegelse. Jeg har aldri følt meg tryggere i en liten motorbåt enn i OceanMaster 630. Det høye skroget gir god beskyttelse, og gode gripetak både langs skroget og konsollen, gjør det mulig å bryte gamle regler. Båten er svært stødig og stabil.

Toften akter går ikke ut i full bredde. Det er gjort plass til en passasje på babord side ut til badeplattformen. Den fikk vi glede av under testens utallige bad, rumperister og wakeboard kjøring. Det gjør det lett, også for de små å ta seg en dukkert, men for småbarn kunne det vært en liten sperring.

Det er mulig å sove i båten, men jeg ville nok foretrukket å sove på dekk. Det er faktisk muligheter å kjøpe et telt, som gjør det mulig å sove på solsengen forut. Det ville jeg foretrukket. Kabinen er for liten, og høyden mellom dekk og madrassen for liten for en voksen. Madrassen er også meget tynn. Om man har et lite barn derimot, som trenger en strekk, eller syns kvelden blir litt lang, så er kabinen super. OceanMaster 630 er en ypperlig båt for småbarnsfamilier.

Allsidig bruk

Vi testet båten slik vi selv ville brukt den om den var vår. Jeg liker båter hvor det må gjøres minimalt med arbeid for å komme ut på sjøen. Ingen kalesjer som må kneppes og trekk som må pakkes. Det er kjekt med kalesje om det regner, men båter som OceanMaster er for godt vær, og da er kalesjen kun noe som bidrar til at båten brukes mindre.

Med i standardprisen er puter for hele båten. Disse putene tåler vann, men bør ryddes vekk etter bruk. Standard puter er mørke grå. I solen ble dette veldig varmt, så vi måtte legge håndkle som mellomlag for å kunne ligge ned.

Med båten følger et bord, som også kan brukes for å lage en stor solseng forut. Dette bordet var overraskende tungt. Det gjør det klønete å lage solsengen.

Det var lettere å bruke platen som et bord, og det fungerte bra. Fire spiste middag uten noe problem.

Vannleker er en viktig del av vårt båtliv. Vannskikrok har blitt standard vare på de feste motorbåter av denne typen, men mangler på OceanMaster 630. Vi brukte kun et kryssholt på den ene siden. Båtens tyngde gjorde at båten likevel ikke ble dratt til siden.

Våre unge venner fra Frankrike syntes rumperister var gøy, men likte ikke høy fart. Dessverre så er det plan, eller ikke plan. Vi skulle gjerne kjørt saktere enn 18 knop, men det er ikke mulig, uten å grave opp mye sjø.

Båten har imponerende god plass, også med sitteplasser. Vi tok en båttur med 11 personer om bord, hvorav fire var barn, og det var god plass til alle. Vi fikk til og med båten opp i plan med alle om bord. Det gikk en del tregere, men båten gikk fint når den først var oppe i plan.

Det eneste vi ikke fikk gjort var å fiske, men båten vil også fungere bra til det, med den høye og trygge ripa. Båten har fire stuerom med drenering. De to aktre er for anker og fortøying, mens det fremre rommer små fendre og tauverk. Den siste kan brukes til fiskekum, men kunne med fordel vært større.

Batteri, oljetank og drivstoff filter er plassert under toften akter. Jeg skulle gjerne brukt dette stuerommet til f.eks. fiskeutstyr, leker til barna osv. På den gamle modellen var denne plassen bedre frigjort.

Testbåten var utstyrt med jukseteak på dørken. Båten har laminatplater som ser OK ut fra avstand, men er en løsning jeg ikke ville valgt. Du får ikke det samme gode grepet som med ekte vare, og dørkbelegget gjør det bare mer tungvint å holde båten ren. Vi spylte båten, men slet med å få med sand og møkk langs kanten av dørkbelegget.

Pluss og minus

God plassutnyttelse og hyggelig pris er båtens sterke sider. Muligheten for å sette inn en pumpedo vil nok mange også sette stor pris på. Båten er stødig og trygg. Den fungerer også bra for å ta med gjester. Med solseng, bord, og en godt fungerende badetrapp, så var båten perfekt for slike dager som under testen.

Jeg savner vannskikrok. Det er mye plass i kabinen, men det er dumt å fylle den med utstyr. Jeg skulle gjerne hatt et litt større stuerom.

Lemmen som brukes til både solseng og bord er tungt, noe som gjør den vanskeligere å håndtere.

Jeg ville valgt en Suzuki-motor fremfor Evinrude. Motoren både støyer og lukter vel mye på lavt turtall.

Skroget er ikke laget for grov sjø. Dette er en godværs båt. Jeg liker også båter med mindre markert planingsterskel bedre. OceanMaster kan kjøres fra 0-7 knop, eller fra 18 til 40.

PLUSS

  • Billig
  • Trygg
  • God plass

MINUS

  • Høy planingsterskel
  • Flat bunn
  • Mangler vannskikrok

Min mening - Får ikke alt

av Axel Nissen-Lie

Selv har jeg en Morgan 5250 med 70 hk Suzuki, en båt jeg er svært fornøyd med. OceanMaster 630 WA er en båt med samme bruksområde, men i en større utgave. Det gjør at du kan være flere om bord. Det er plass til do. Båtens størrelse gjør at den også tåler mer sjø. Ulempen med økt motorstørrelse er at den bruker mer drivstoff, og ikke minst, den blir tyngre å dra etter bilen, og å sjøsette. En større båt lager også mer bølger, og det setter større begrensninger på fartsbruken, om man ønsker å ta hensyn til mykere båtbrukere.

Det er ikke alltid at båtbruken blir slik man tror. Da jeg kjøpte min Morgan var det viktig å ha kalesje for å kunne bruke båten også når det regnet. Kalesjen brukte jeg imidlertid sjelden, og i de siste årene har jeg ikke en gang montert dem. Samme med putene. Det ser pent ut, men jeg bruker dem ikke. Båten må være enkel å bruke, og lett å holde ren. Båten brukes mye, men mest til transport, kjøring med vannleker, og litt fiske. Båten kom på vannet i mars, og vil nok ligge ute til november.

For mange er det et stort poeng å ha do om bord. PortaPotti er ingen ideell løsning. Da er det bedre med en bøtte. Pumpedo krever septiktank og etter hvert sannsynligvis også muligheter for tømming fra land. I Sverige blir det forbudt å tømme doen i sjøen, også ute på havet, men du kan tømme bøtta. Jeg har aldri savnet do i min Morgan. Om det trengs, så har vi svingt inn mot land.

Morgan har samme typen skrog som OceanMaster. Bredt og flatt. Bra på flatt vann, men utrivelig i sjø. Med kun 17 fot, og langt mindre vekt, så merker du bølgene langt tidligere i min båt, enn den jeg testet.

For mye sjø, finnes det ikke noe bedre enn vår reportasjebåt. Den er helt i den motsatte enden av OceanMaster og Morgan. Det er en VSR 5.8, en ekstremt smal RIB. Det er ikke plass til mange, eller mye om bord, men tar oss dit vi vill i alt slags vær.

Den har heller ingen planingsterskel, og går svært økonomisk. 60 hk gir den toppfart på litt over 30 knop, og marsjfart ligger på 25. Dette er en båt som transporterer oss dit vi ønsker, også på åpent hav, i alt slags vær, men håpløs for familien. Selv om jeg gjerne skulle hatt det, så kan man ikke få alt. For de fleste er OceanMaster løsningen det ideelle.