Suvi Terva

FJÆRLETT: Noen kjappe åretak og båten skyter fart. Dette er gode robåter!
Suvi Terva
SMART: Selv om lokket over stuverommet i toften ikke er hundre prosent vanntett beskyttes bagasjen godt.
MOTHOLD: Uten spant må det støpes inn mothold. Disse passer best når båten blir rodd fra baugen, på finsk vis.
RØFT: Finish er ikke vektlagt, men beslagene holder mål.
BASTANT: Åreformen er uvant og det er heller ikke mulig å vri årene under roing. Det er neppe noe problem å bruke vanlige årer om man ønsker det.

Tjærebrun roglede fra Finland

Tyrväntö, Finland: Årer duger fortsatt. Og om båten er skikkelig konstruert, kan roturen bli en stor fornøyelse. Det vet finnene, som i motsetning til norske båtbyggere masseproduserer rimelige plastversjoner av sine tradisjonsbåter.

Publisert Sist oppdatert

Som regel er det liten glede forbundet med å ro en vanlig liten landstedsbåt, uansett hvor «rovennlig» den skal være. Men den klassiske finske, spissgattede «Savolax-båten» er bygget i et utall varianter siden tidenes morgen, og dermed er det årene som har fått bestemme skroglinjene.

Suvis nye «Terva» (tjære)-serie er laget i brun plast, for å gi et inntrykk av tjærebredd treverk. Om man liker dette påfunnet eller ikke, er opp til den enkelte, men brun glassfiber er lettstelt så det holder, og glir dessuten mye penere inn i landskapet enn kritthvite eller fargesprakende båter.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER