Bavaria 300 og 450 Sport

Bavaria 300 Sport.
Bavaria 300 Sport.
Bavaria 300 Sport.
Bavaria 300 Sport.
Bavaria 300 Sport.
Bavaria 450 Sport.
Bavaria 450 Sport.
Bavaria 450 Sport.
Bavaria 450 Sport.
Bavaria 450 Sport.
Bavaria 450 Sport.
Bavaria 450 Sport.
Bavaria 450 Sport.

Små forskjeller mellom liten og stor

Bavaria er klar med to nye sportscruisere – Bavaria 300 Sport og den andre Bavaria 450 Sport. Vi har prøvekjørt nyhetene som kommer til Båter i Sjøen.

Publisert Sist oppdatert

>> Se video!

>> Se bildespesial!

De to båtnyhetene vises allerede denne uken på Båter i Sjøen på Aker Brygge, der Bavaria motorbåt Norge stiller med ikke mindre enn åtte båter. Den minste er Bavaria 30 Sport som er en rimeligere inngang til bobåtlivet. Den største er Bavaria 45 Sport som er der deres nye flaggskip, og er bare noen centimeter unna kravet for at du må ha kystskippersertifikat for å stå til rors.  Begge båtene byr på god plass på hver sin måte, hvor spesielt den minste utnytter uteplassen maksimalt. Flaggskipet har naturlig nok flere køyeplasser enn minstemann. Bavaria 300 Sport har fire køyeplasser, men med god plass til flere enn to barn om nødvendig i akterkabinen. Bavaria 450 Sport har seks faste køyeplasser fordelt på tre lugarer. 

Fra 1,1 til 4,5 millioner

Prisen på Bavaria 300 Sport starter på 1,33 millioner kroner med dieselmotor. Tør du være så utradisjonell at du satser på bensinmotor så starter prisen på 1,1 millioner kroner. I vår prøvekjøring i Båtliv nummer ni skriver vi mer om fordeler og ulemper ved et slikt valg. Bavaria 450 Sport er om lag 4,5 millioner kroner, men da får du også rikelig med areal å boltre deg på, inkludert en garasje ved badeplattformen som er en hangar av oppbevaringsmuligheter.

Cockpiten i begge båtene er sosialt lagt opp. Begge har store sittegrupper på babord side.  Til begge båtene er det brukt samme skrog som tidligere modeller, men det har skjedd mye nytt. Vi gikk tilbake i Båtlivs testarkiv og sammenlignet bildene med forgjengeren Bavaria 28 Sport som kom to generasjoner før nylanserte 30 Sport, og med samme skrog. Foruten cockpiten som har fått den største og mest positive forandringen med mye bedre plassutnyttelse, er det også forskjeller innvendig. Salongen fra Bavaria 28 sport ville aldri blitt akseptert med 2015-øyne på en båtmesse. Den ser rett og slett gammeldags ut allerede, selv om den ble lansert for bare seks år siden.

Snilt forbruk

Testkjøringen med Bavaria 300 Sport viste en toppfart op 29 knop, med et forbruk på 1,86 liter per nautisk mil. I marsjfart som er 25 knop er det nede i 1,64 liter per nautisk. Støynivået er heller ikke så verst. Båten er lettkjørt, men den hadde tålt større motor selv om den er maks motirisert med en Volvo Penta D4-260.

Bavaria 450 Sport har to D6 400 under jollegarasjen. Det gir et stort marsjområde fra 20 til 30 knop. Skal du presse skuta til maks topper den på 35 knop. Et hyggeligere forbruk ligger på mellom 28 og 29 knop, og du rekker rimelig langt med den 1700 liter store drivstofftanken.

Les 9 sider fra prøvekjøringen av Bavaria 300 og 450 Sport i Båtliv 9. Artikkelen kan også leses i Båtlivs app som kan lastes ned både til Android og iOS. Det er gratis for abonnenter, som også kan lese tidligere tester som vi her har vært inne på.

 

>> Se også bildespesial!