Knusende dom mot svenske Transportstyrelsen

Kimple friskmeldt

Alle båter fra Kimple i Sverige ble i fjor krevd tilbakekalt etter krav fra Transportytelsen. Nå har den svenske importøren vunnet i en knusende dom.

Publisert Sist oppdatert

Det var i august i fjor at Kimple i Sverige ble påkrevet å tilbakekalle alle båter. De ble også truet med bøter om de fortsatte å selge båter fra Kimple. Kimple er aluminiumsbåter fra 3,3 meter til 4,5 meter.

Transportstyrelsen mente at den svenske importøren Midmarine ikke kunne vise til at båtene tilfredsstiller kravene til CE-merking. Dette er påstander som nå er blitt slått ned i en nylig dom i Sverige, der Transportytelsen får knusende kritikk. Til Båtliv sa Christer Bergström, ansvarlig for kontroll av fritidsbåtar på Transportstyrelsen at det også ble sendt ut RAPEX-melding til alle EU-land. Det vil si at også andre importører, deriblant Tønsberg i Norge også ble berørt. 

Var klar for ny sertifisering

Øystein Bøe hos Tønsberg Båt sa da til Båtliv at om det var nødvendig ville de påkoste en ny runde med sertifisering av båtene, og at de var trygge på at båtene er innenfor rammen for CE-merking. Han påpekte også at det ikke var fare for norske kunder.

– Vi har vel merket det noe på salget, men vi har likevel solgt godt, sier Øystein Bøe til Båtliv. Han sier at han er lettet og ikke overrasket over at Kimple er friskmeldt. Han er derimot overrasket over hvordan svenske Transportytelsen har oppført seg, noe han også får støtte av i den svenske dommen. Etter dommen slipper den norske importøren kostnadene med en ny sertifisering.

I et lite utdrag fra dommen skrives følgende (svensk):

”Transportstyrelsens handläggning och beslut har allvarliga formella brister, bl a motiveringen av beslutet. Transportstyrelsen har inte iakttagit proportionalitetsprincipen. Vad som sammantaget kan lasta bolaget, avseende avsaknad av dokumentation är inte en sådan väsentlig brist som utgör skäl för att utfärda förbud vid vite att sälja båtarna samt att kräva att bolaget återkallar samtliga båtar på marknaden. Transportstyrelsen saknas därmed grund för sitt beslut. Överklagandet skall därför bifallas och ändringen gälla omedelbart.”

Les dommen her

Anders Andersson som er teknisk sjef for Midmarine AB skriver i en pressemelding at Transportstyrelsen har opptredd svært merkelig i denne saken, og betegner det som maktmisbruk. Han setter stiller også spørsmål ved Transportstyrelsen kompetanse etter hva de har opplevd i denne saken. Nå vurderer Midmarine å gå til erstatningssøksmål som følge av tapt salg mens saken har pågått.