Saab verkstedshall er 90 år.
GIR: Montør Gunnar Jensen i full sving med å sette sammen nye HVP-gir.
DELELAGER: Nåværende daglig leder Arne Alræk (t.v.) opprettholder tradisjonen fra Jan Anders Søyland og de andre forgjengerne: Et enormt delelager som også omfatter komponenter til svært gamle maskiner.
ARKIVET: Dette rommet er en skattekiste for motorinteresserte. Her er det hyllemeter på hyllemeter med teknisk dokumentasjon.
DAGENS MASKINER: - SABB bygger ikke lengre egne blokker, men Frydenbø Sabb Motors hvite Iveco-maskiner er godt kjent i makedet, sier daglig leder Arne Alræk.
EMALJESKILT: Reklamen i gamle dager sparte ikke på superlativene.

En sabba historie

I år er det 90 år siden to oppfinnsomme brødre startet en liten båtmotorfabrikk. Sabb var da «kun» én av mange norske motorfabrikker, men den lune semidiesel-lyden fra Damsgaard Motorfabrik skulle bli rytmen i dagliglivet til utallige småbåtskippere helt frem til i dag.

Publisert Sist oppdatert

Vel 70 000 Sabb-motorer ble bygget på Laksevåg, og navnet var slett ikke tilfeldig:

– Den første lille trehesteren ble lansert som en «sabba» motor, altså en solid og pålitelig motor. Det er derfra navnet kommer, sier Jan Anders Søyland, sønn av Håkon Søyland, som i sin tid startet fabrikken sammen med broren Alf.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER