Nordkapp 605 Enduro
Windy 29 Coho

To norske båter kan vinne

To norske båter er nominert til den prestisjetunge prisen «European Powerboat of the Year». Nordkapp 605 Enduro er nominert i klassen under 25 fot, mens Windy 29 Coho er nominert i klassen opp til 35 fot.

Publisert Sist oppdatert

– Nå vet jeg om to personer som kommer til å bli veldig stolte. Det er Ronny Antonsen i Nordkapp og Raimo Sonninen hos Bella Boats, sier Espen Thorup til Båtliv da han får vite om nomineringen. Han legger til at flere i Finland og i Norge har gode grunner til å føle seg stole.

– Og det har de absolutt grunn til å være. Denne nominasjonen er også viktig for meg, som merkevare, sier en fornøyd Thorup til Båtliv.

Nordkapp 605 Enduro er en båt som dristig nok erstatter produsentens største salgssuksess, Nordkapp Enduro 600. Båtliv konkluderte etter prøvekjøringen av den nye båten med at mye tyder på at Nordkapp her har en ny vinner med praktiske løsninger og gode kjøreegenskaper. Da vi snakket med Espen Thorup under lanseringen av Nordkapp 605 Enduro, fortalte han at han har fått fritt spillerom under utviklingen.

Litt norsk også

Flipper 880 ST er også en båt vi må trekke frem. Den er finsk, men den har norsk designer. Også denne båten er det Espen Thorup som har designet. Flipper 880 ST imponerte allerede da den ble premierevist på et av årets første båtmesser i Europa, i Helsingfors i februar. Også denne båten imponerer med flere smarte løsninger, men mest imponerer den rommelige akterkabinen. Flipper 880 ST er et resultat av nyere trendforskning innen bruk av båt. Denne er også designet med tanke på det sosiale, som en velfungerende turbåt for fire-fem personer.

Windy igjen

Windy er nærmest en gjenganger i «European Powerboat of the Year». I år er det Windy 29 Coho som får sin oppmerksomhet, og som skal konkurrere om prisen i klassen opp til 35 fot.

Med Windy 29 Coho går Windy 28 Ghibli ut av produksjon. Skroget til den nye 29-foteren er designet av Hans-Jørgen Jonhsen, noe som for seg selv nærmest garanterer for gode kjøreegenskaper. Og mens layouten følger de samme hovedlinjene som 28 Ghibil, er interiøret nytt og enda mer moderne.

Prestisjetungt

Juryen har hatt omfattende diskusjoner om kandidatene til «European Powerboat of the Year». To ganger i året møtes de for å diskutere kandidater og komme frem til de endelige vinnerne.

– I «European Powerboat of the Year» er det prestisjetungt bare å bli nominert. Alle de nominerte båtene er blitt grundig gjennomgått av juryen, sier redaktøren i tyske Boote, Torsten Moench, som også er formann i juryen. Juryen består av sju ledende båtblader i Europa: Boote (Tyskland) Barche a Motore (Italia), Neptune (Frankrike), Marina CH (Sveits), Yachtrevue (Østerrike) og norske Båtliv.

I år står det mellom 23 båter, og vinnerne blir kjent 18. januar. Det er like etter at Båtliv har gått i trykken. Vinnerne blir derfor presentert i neste nummer. Prisene blir delt ut under gigantmessen Boot Düsseldorf.

De nominerte båtene til European Powerboat of the Year

Opp til 25 fot:

 

 

Opp til 35 fot:

 

 

 

 

 

 

 

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER