Castello Pet

Castello Pet og Tender
STARTPROSEDYRER: Båtliv-journalist Jørn Finsrud får instruksjoner om oppstart og kjøring av Castello PET. Båten har mye datakraft og oppsettet kan programmeres individuelt for flere førere. Batterikapasiteten kalkuleres løpende mot en GPS.
VIL SÅ GJERNE: Castello PET har kraften, men kilowattene må takle en tung el-pakke og ressurskrevende vannjet. Dermed blir ikke «scooter-båten» så veldig sportslig. Som bruksbåt, altså som tender, vil PET derimot fungere helt fint.

Disse kan du kjøre overalt

Mens debatten om vannscootere koker i Norge, spiller finske Castello inn sine helt egne versjoner over temaet: to vannscooter-lignende farkoster, der den ene modellen faktisk er elektrisk. Og begge kan kjøres helt lovlig her hjemme, også innenfor 400-metersgrensen.

Publisert Sist oppdatert

Modellene er bygget over samme lest: synkefrie, åpne «tendere» på vel 11,5 fot, med scooter-sal og plass til tre personer. Bensinutgaven har påhengsmotor, og sniker seg dermed definitivt unna de norske scooterreglene, mens vannjetdriften på Castello PET (Personal Electric Tender) er mer utfordrende i henhold til regelverket. Men forskriftene sier at en vannscooter har forbrenningsmotor, og da kan jo ikke PET være en scooter! I tillegg har modellene en lav reling og ratt, ikke «sykkelstyrer».

Dette er altså «båter», selv om ingen av versjonene er spesielt lydløse eller plagsomt praktiske.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER