Søk i arkivet

Smykke på sjøen

Med Celeste Thirtyseven har Fribergs Båtbyggeri laget et flytende smykke i tre.

Er du på jakt etter en moderne flybridgebåt med to kabiner basert på klassisk båtbyggerkunst?

Celeste Thirtyseven viser at flybridgebåter ikke trenger å være plastic fantastic. Med denne modellen tar Fribergs Båtbyggeri sløydfaget til nye høyder. Over 3000 timer har båtbygger Lars Åke Friberg lagt ned i å gi nydelige former til mahogni og teak.

Båtliv fikk en titt om bord under utstillingen Üppna Varv på Orust, og fikk en prat med båtbygger Lars Åke Friberg, som egenhendig har bygget den 37-fot lange flybridgebåten. Fribergs Båtbyggeri på Skövde er det motsatte av industriproduserte båter. Her bygges båtene for hånd basert på vakuumstøpte skrog signert designer Gabriel Heyman.
 
Med to ganger Volvo Penta D6-maskiner på 330 hk hver seg, har båten en toppfart på hele 38 knop, ifølge Friberg. Dashbordet er siste skrik Glass-Cockpit fra Volvo inklusive joystick-styring.

Men både ratt og førersete og mesteparten av innredningen for øvrig er i mahogni. Innredningen er nokså tradisjonell for en båt med to kabiner i denne praktiske størrelsen. Nedgang til kabinen akter er på babord ved salongen. På styrbord er det skuffer og skap fram til førersetet.

Byssa er ned en trapp på babord. Videre forover finner vi rederlugar i forpiggen og bad på styrbord side.

Akterdekket byr på en nydelig buet benk av teak. På flybridgen er det god plass: Tre seter i kjøreretning samt u-sofa, og ratt også her i tre.

Friberg forteller til Båtliv at det foreløpig er bygget fire eksemplarer av Celeste Thirtyseven, og alle er solgt i Sverige. Du vil garantert skille deg ut i norske havner med denne båten.

Mer informasjon finner du på hjemmesiden her
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen