Epoca

FINE LINJER: Epoca Coupe utmerker seg også med lekre designløsninger. Foto: Henrik Ljungqvist, Adstream AB.
TUT OG KJØR: Epoca skal være enkel å starte og komme i gang med båturen, men den har også de viktige funksjoner for en båtopplevelse, blant annet med stor takluke som slipper sommeren inn. Foto: Henrik Ljungqvist, Adstream AB.
TIL MINSTE DETALJ: Lars Wiklund viser flaggstanga som har mange lag lakk for den rette finishen.
GODT SAMARBEID: Lars Wicklund får ikke fullrost Thore Berntsson (bak) som bygger båtene.
FØRERPLASS: Her er det tilnærmet som i en bil det kan bli i en liten båt.
PRIVAT: Toalettrommet kommer man til fra fordekket.
OGSÅ FOR REGNVÆRSDAGER: Vi prøvekjørte Epoca Coupe en regnfull høstdag. Innvendig var det godt og varmt.
Epoca
MANGE DETALJER: De to Epoca-båtene har mange gjennomtenkte løsninger, og ingen ting er overlatt til tilfeldighetene.
MANGE DETALJER: De to Epoca-båtene har mange gjennomtenkte løsninger, og ingen ting er overlatt til tilfeldighetene.
MANGE DETALJER: De to Epoca-båtene har mange gjennomtenkte løsninger, og ingen ting er overlatt til tilfeldighetene.
FOR TRANSPORT: Passasjerene bak sitter på langsgående benker.
VALNØTT: Treverket er lakkert mange ganger for den rette glansen.
UTNYTTER AKTERSPEILET: Med et knappetrykk senkes akterspeilet og blir badeplattform.

Kompromissløs dagsturbåt: Som en bil på sjøen

Nimbus-grunnleggeren ville lage en båt for å nyte pensjonstilværelsen. Det ble starten på Epoca Yachts. I dag selges båten uten kompromisser: Du kjøper den med alt utstyr – eller ingenting.

Publisert Sist oppdatert

Brødrene Hans og Lars Wiklund har fått båtbygging via morsmelken, da de vokste opp på Långedrag, vest i Göteborg. Deres far Harald Wiklund var sjef for Volvo Penta og lanserte verdens første serieproduserte dieselmotor i 1954. De to sønnene startet tidlig sin karriere i nærmiljøet. Som 15-åring reiste Lars Wiklund til i England for å ta seg sommerjobb. Der var han med og bygde noen av de første glassfiberbåtene. Den siste glassfiberbåten for Lars Wiklunds del skulle bli Epoca. Egentlig hadde han tenkt å lage bare én utgave av denne båten. Den skulle han selv ha for å nyte pensjonstilværelsen. En båt som skulle være akkurat slik han ønsket det.

Vi møter Lars Wiklund for å se og prøve Epoca en høstdag i Långedrag. Det blåser. Vindkastene har vært oppe i 15 sekundmeter, men det har roet seg noe, selv om det fortsatt uler og klirrer fra de mange mastene ved bryggene. Det veksler mellom solgløtt og tunge regnbyger. Vi er midt i et stort og pulserende maritimt miljø. Her har brødrene Hans og Lars Wiklund drevet Nimbusgruppen med gode resultater i mange år før de solgte familiebedriften, som ble startet av deres far. Nimbusgruppen bestod av båtene Nimbus, Storebro, Ryds og Maxi. Sommeren 2012 gikk Nimbus konkurs. Det gikk rykter om at Lars og Hans Wiklund ville returnere til familiebedriften som eiere. Men de startet Epoca Yachts. Den første Epoca-en var da allerede tegnet og sjøsatt.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER