Prøvekjørt: Kaasbøll og Kværnø

PÅ HJEMMEBANE: Bjørn Inge Kaasbøll viser vei ut på bedriftens egen flytebrygge, der en rekke Kaasbøll-modeller ligger klare til bruk. Hard bruk!
HEI SVEIS!: Så godt som alle konstruksjonsdetaljer blir sveiset solid sammen både hos Kaasbøll (bildet) og hos Kværnø. Bruken av bolter, nagler og skruer er minimal.
MYE HÅNDARBEID: Kværnø produserer nærmere 200 båter i året, men båtene bygges for hånd. Her kuttes skrogplater.
DYKKERBÅT: En ny Kaasbøll under bygging. Båten skal leveres til en dykkeentusiast og er spesialtilpasset dette formålet.

Aluminiums-kongene på Hitra

Påstanden er velkjent: «Det bygges nesten ikke båter i Norge i dag!» Men påstanden er feil. Vel har de fleste norske stor-produsentene enten stengt dørene eller flyttet til utlandet, men det finnes ennå fabrikker som går for fullt. Velkommen til Hitra!

Publisert Sist oppdatert

I denne store øykommunen sør for innseilingen til Trondheimsfjorden lever de 4500 innbyggerne godt av havbruk i gigantformat, supplert av litt fiske og mye turisme. Her er det også mekanisk industri, og her ble i sin tid Norges største vindkraftpark bygget. I innlandet er det mye hjort, i havet er det enda mer fisk og skalldyr, og i rasjonelle verkstedshaller på store industriområder bygges det båter. Mange båter!

Tre merker dominerer i dag Hitras småbåtsektor: Dolmøy, Kaasbøll og Kværnø. Dolmøy har hatt fin suksess med sine robuste, stødige tur- og fiskebåter, og er en egen omtale verd. Men dette er polskproduserte plastbåter som kun klargjøres i Norge.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER