BENETEAU MC6

LITE SKIP: Beneteau MC6 går mykt og fint i sjøen. Båten har doble Cummins-maskiner og Zeus-system.
KONGE: Den store flybridgen byr på salong, bysse med grill og kjøleskap, dobbel solseng og danseplass.
FORPIGG: Glassflater i dekk og doble ventiler på begge sider gir en lys og luftig forpigg, med eget bad.
STÅHØYDE: I maskinrommet er det ståhøyde og god arbeidsplass. Her finner du doble Cummins-maskiner på 600 hestekrefter hver.
LYST: Interiøret er moderne med mye lys og duse farger.
REDERLUGAR: Store koøyer med ventiler og separat dusj og toalett gjør rederlugaren til rene hotellsuiten.
KANTER: Børstet eik og marmor er snobbete, men modulproduksjonen gir skarpe kanter, som kan være farlig i sjøen.
VOLUM: Salongen er lys og luftig, med god plass og moderne former og farger.
MØTE I ROM SJØ: Våre britiske kolleger fra Motorboat & Yachting border MC6 i rom sjø.
SOLSENGER: MC6 har nedfelte solsenger i dekket og dobbel solseng på flybridgen.
BROEN: Førerplassen er rene skipsbroen. Du har god oversikt forover, en godt plassert plotter, og førersetet har innfelt joystick og rullemus i hvert armlene.

Kongen på haugen

Beneteau MC6 er båten med den majestetiske baugen, og på flybridgen føler du deg litt som kongen på haugen.

Publisert Sist oppdatert

I marsjfart rundt 19 knop føler du knapt at båten beveger seg. God motorisolering, solid bakdør og et stort og tungt skrog bidrar nok til opplevelsen av rolig gange og lavt støynivå. Kanskje vegg-til-vegg-teppene på dørken også bidrar til den lune følelsen av komfort. Vi skyver begge spakene forover og gir full gass. Sakte, men sikkert øker farten opp mot 28 knop. Fortsatt er det rolige og behagelige bevegelser, og vi kan prate uanstrengt med hverandre. MC6 er ikke en båt som er lett å provosere. Vi legger oss inn i full sving. Den lener seg dovent innover og tørner bra rundt, men ikke så brått at den krenger over og faller ut av plan. Vi ble litt imponerte over hvor lettmanøvrert båten er. Med joystick kan du svinge båten rundt sin egen akse, forskyve den sidelengs eller låse den i GPS-posisjon så den ligger helt stille på samme sted. Så lenge du lærer deg å beherske ratt, to spaker, joystick og om nødvendig baugthruster, vil du aldri ha problemer med å manøvrere denne båten så lenge utstyret virker. Båten har heller ingen markert planingsterskel. Skrogene på MC-serien er et samarbeid mellom de to arkitektene Tanguy Le Bihan og Patrick Tableau, som har gitt det tilnavnet «bølgebryteren». Den høye baugproflen er utformet spesielt med tanke på å kutte bølgene i høy sjø, og dermed øke sikkerheten også i dårlig vær. Den nye «bølgebryter»-baugen skal ifølge produsenten sørge for åtte prosent bedre sjødyktighet og ytelse enn tradisjonelle skrog. Skrogets form sørger også for at båten ligger noe fatere i vannet under marsj enn tradisjonelle skrog, noeMC6 er 60 fot (18,25 meter) lang med badeplattformen, veier 20 tonn, og det er fire meter opp til den store flybridgen som tårner seg opp over brygga. Skroget med vinduer og ventiler skjuler tre kabiner og tre bad samt en diger innvendig salong, og på toppen av det hele en flybridge med teakdekk og danseplass.

Velkommen om bord på første byggenummer av Beneteau MC6, som ble vist på Boot i Düsseldorf i januar i år, og som nå er klar for prøvekjøring. Dette er storesøster i MC-serien, og den største motorbåten som Beneteau bygger i Frankrike. De større yachtene bygges i Italia, og Beneteau MC6 markedsføres nettopp som en flybridgebåt med superyachtkvaliteter.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER