GIGANT: De kommersielle drevene med innebygd elektromotor er store, men de burde kunne nedskaleres.
FYLL: Det er bare diesel eller bensin som er lett å tanke. Havnene har beskjeden strømkapasitet, og hydrogen får man ikke fylt noen steder langs kysten.
DIESEL OG ELEKTRO: Oceanics 90 er god for nesten 30 knop med to store dieselmotorer. Med propellene koblet til elektromotorer som fôres fra Kohler-generatorer, er støyen minimal, farten lav og forbruket beskjedent.
Paradise i 2014. Foruten 2 x 1000 MAN-motorer har den 2 x 45 hk elmotorer koblet på akslene. Det gir yachten en fart på fem knop.
INTET NYTT: Ambrosia III ble levert i 2006. Yachten har et avansert fremdriftssystem basert på pod-drev, generatorer og vanlige dieselmotorer.
VELLYKKET: Greenline har lykkes måtelig med sine hybridmodeller. En årsak er lettdrevet skrog og solcellepaneler. I Norge selges det flest rene dieselbåter.

Båt er ikke bil

Båtbransjen er i ferd med å gå vekk fra hybride framdriftsløsninger. En kombinasjon av dieselmotorer og elektromotorer er en enklere og rimeligere løsning.

Publisert Sist oppdatert

På land har vi fått elektriske biler. Takket være incitamenter til å kjøpe og eie er de blitt en suksess i Norge. I resten av verden går salget trått. Bilfabrikkene er ikke overvettes begeistret for elektriske biler. Både utviklingen og produksjonen er et pengesluk som salget ikke dekker inn. I løpet av 2015 planlegger et par fabrikker, blant annet Mercedes og Hyundai, små, produksjonsklare serier med biler som drives av hydrogen. Den store utfordringen er å lagre hydrogen under høyt trykk.

På vannet er hydrogen i kombinasjon med brenselscelle en bedre løsning enn elektromotorer som får strøm fra batterier. I båter kan man ha store tanker. Store tanker øker rekkevidden. Tankene krever ikke så mye kjærlig omsorg som dyre, store batteripakker. Et petroleumsderivat som omtales som Carbazol kan, anrikes med hydrogen. Om bord kan Carbazol lagres som diesel eller bensin – det vil si i helt vanlige tanker. Det er knyttet utfordringer til bruken av Carbazol, men de er av teknisk karakter og kan helt sikkert løses.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER