OPPSIKTSVEKKENDE: Det gullfargede skroget gir den første 48 meter lange yachten støpt i Norge særpreg.
STØPT I NORGE: Brødrene Aa støper skallet. Karbon gir ifølge amerikanerne en vektbesparelse på 20 tonn.
SKIPES TIL USA: I Sturgeon Bay gjør amerikanerne ferdig yachten.
SLIK SKULLE DEN BLITT: Palmer Johnson hadde store planer om å bygge ekspedisjonsyachter i Norge.
NORSK TEKNOLOGI: Brødrene Aa var involverte i byggingen av Moonraker, som satte verdensrekord i 1992.

Ny yacht-teknologi fra Norge

Nordmannen Ola Lilloe-Olsen har designet skroget til en ny serie superlette yachter, der overbygget støpes i Hyen.

Publisert Sist oppdatert

Palmer Johnson har i en rekke år produsert en serie med yachter som har tradisjonelt skrog, lave sportslige linjer og skrog og dekk i aluminium. Da finanskrisen var et faktum, så verftet seg om etter en mulighet for å produsere yachter som var billigere, lettere og hadde mer effektive skrog. Verftet var overbevist om at fremtidige yachteiere ville bekymre seg mer om dieselregningen i fremtiden.

Fire års utvikling

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER