SUVERENT DYREST: «Eclipse» er ikke lenger verdens største, men de fleste er enige om at den var dyrere å bygge enn «Azzam». Årsaken er nok at den russiske eieren har installert svært mye avansert utstyr. Blant annet skal yachten ha et laserskjold ...
LENGST: «Azzam» er verdens lengste privateide yacht. Den har 90 000 hesters maskineri, og er god for 30.
NUMMER TRE: «Topaz» skal ha vært dyr å bygge. Det er en yacht omverdenen vet lite om.
FLERE EIERE: «Pelorus» ble forlenget mens den var under bygging, og det er flere som har oppgradert yachten, som er fra 2003.
EN AV DE MINDRE: «Quattroelle» er, med en lengde på 86 meter, en av de mindre yachtene Lürssen har bygd. Den har 17 lugarer og plass til et mannskap på 30 personer.
IKKE GULL ALT SOM GLITRER: At noen skulle finne på å belegge en standard Baia-yacht med 100 000 kilo gull, var en drøy spøk, som mange gikk på.

Verdens dyreste

De fleste er enige om hva som er verdens største privateide yachter. Hva det har kostet å bygge dem, er et temmelig åpent spørsmål.

Publisert Sist oppdatert

Det er bare de som forhandler med et verft om et byggeoppdrag i megaklassen, som får oppgitt prisen. Hverken potensielle kunder, kunder eller verft vil si et kløyva ord om hvor mye det koster å bygge yachten. Mange verft bruker en enkel tommelfingerregel før de begynner å finregne på prisen. Den er basert på et beløp per bruttotnn – det vil si yachtens innvendige volum. Hva enhetsprisen er, er selvsagt en forretningshemmelighet.

Noen ble lurt

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER