Petter Martens, Eker Sandvik AS

Neste generasjons losbåt

Utviklerne startet med blanke ark for å designe den perfekte losbåt. Her er resultatet.

Publisert Sist oppdatert

Det er Eker Sandvik AS og Måløy Verft som sammen utvikler ny serie losbåter opp mot 20 meter. De minste blir på 14,5 meter.

– Vi startet med blanke ark og har designet fartøyet fra innsiden og ut, sier Petter Martens i Eker Sandvik AS. Han forteller at det er gjort grundig analyse av oppgaver og funksjoner båten skal være med på. I tillegg har det vært tett kontakt med losbåtførere. Det er med det blitt lagt vekt på at broløsningen har 360 graders synsfelt fra to førerposisjoner. Spesielt viktig er det at båtføreren har uhindret sikt over der losen skal borde fra losbåten til fartøyet som skal loses. Dette kan ofte være krevende situasjoner under tøffe forhold. Er forholdene for tøffe til at losen kan borde er det her lagt til rette for at fartøyet kan loses fra losbåten. Det er to seter for loser som har fått sine egne navigasjonsskjermer.

Losbåten har også plass til ytterligere ti passasjerer eller mannskap. Under dekk er det to mannskapslugarer, toalett, dusj og spiseplass.

En normal bordingshastighet ligger på mellom sju og ti knop, noe denne båten skal være optimalisert for. For å nå raskt ut har den en marsjfart på 30 knop. Makshastigheten oppgis til 40 knop.

– Vi har brukt mye tid på å utvikle et helt nytt skrogdesign med tanke på de krevende operasjonene losfartøyet skal gjennomføre, sier Martens.

Designet er et såkalt semi wave-piercing, med en utstrakt bruk av dobbeltkrumning i forskipet.  Kombinasjonen av dobbeltkrumning og systemet av sprutlister skal ifølge utvikleren gi mange fordeler i forhold til tradisjonelle skrog. 

– Vi får cirka 1,5 meter lengre vannlinje sammenlignet med eksisterende design og kan derfor designe langt finere linjer i inngangen til forskipet.  De finere linjene i forskipet kombinert med lengre vannlinje lengde gir behov for mindre effekt i bordingssituasjonen. Båten er mer responsiv øker sikkerheten og manøvrerbarheten, sier Martens.

Tekniske data

LOA: 19.0 meter

Bredde: 5,4 meter

Passasjerer: 12

Maskineri: ‘Opptil 2 x 1004 hk

Propulsjon:Fixed pitch, 2 speed gearbox

Alternativt Propulsjon: CPP, vannjet eller IPS

Fart: Max 40 knop

Class: Designet i henhold til DNV HSLC