Sommerbad med ny dimensjon:

Foto: Subwing
Foto: Subwing
Foto: Subwing
Foto: Subwing
Foto: Subwing
Simon Sivertsen fikk ideen under en seiltur på Middelhavet. Foto: Subwing.
Foto: Subwing

Vinger under vann

Norskutviklede Subwing egner seg også for båter med lav motorisering.

Publisert Sist oppdatert

>> se video!

I 2010 var Simon Sivertsen på seiltur i Middelhavet. Han hadde altså ikke motorbåt, men savnet likevel et alternativ til vannleker som wakeboard og vannski.

– Jeg måtte finne på andre ting, og hadde en gammel ide som jeg da fikk prøvd, forteller Sivertsen til Båtliv. Han fant en plankebit på land, og med noen meter tau ble ideen til Subwing født.

Krever lite motorkraft

Tilbake i Norge designet Sivertsen Subwing med to blad. Han lagde både prototyper og digitale 3D-modeller, og hab eksperimenterte med ulike former og materialer. Sivertsen endte med en hul konstruksjon fylt med skum. Vingene ble strømlinjeformet etter inspirasjon fra hvalfinner og vingeroret på jagerfly. Ideen som startet med en plankebit fra en strand i Middelhavet ble Subwing som lar utøveren gjøre raske og akrobatiske øvelser i vannet, og mann styrer seg lett opp og ned i dybden. Farten man bruker er mellom to og fire knop. Dermed kan den brukes på de fleste båter som har motorfremdrift.

Flere versjoner

Nå er Subwing lansert i flere versjoner. Billigste alternativ er nyheten Subwing Honeyomb som koster rett under 3000 kroner.

– Den heter honeycomb på grunn av den indre honeyombstrukturen som gir vingene den gode kombinasjonen av lett vekt og styrke. Den er konstruert av ABS polymer plastikk som gjør den slitesterk og billig å produsere, sier Sivertsen til Båtliv.

Subwing Fiberglass er som navnet sier laget i glassfiber og koster om lag 2000 kroner mer. Den mest ultimate skal være Subwing Carbon som er laget Karbonfiber

– Dette er flagskip-versjonen og lages i matt og blank utgave der det er brukt klarlakk slik at man kan se karbonvevet, sier Sivertsen. Prisen for dette alternativet er nesten det dobbelte av Subwing Fiberglass.

Subwing SAR

Subwing ser også mot proffmarkedet, og jobber med utvikling av Subwing SAR. SAR står for Search and Recover.

– Dette er en versjon ment for profesjonelt bruk. Utviklingen av den har stått litt stille det siste året pga vi har lagt vekt på Subwing Honeycomb. Subwing SAR er utviklet i samarbeide med brannvesenet lokalt, og gjør det lettere å lete etter for eksempel folk under vann raskt, noe som også kan være livreddende.