Søk i arkivet

 Kraftoverføringen til propellen er via et belte. Det gir et mindre og smalere hus som gir mindre motstand.
Kraftoverføringen til propellen er via et belte. Det gir et mindre og smalere hus som gir mindre motstand.
 Oxe er basert på en bilmotor fra GM på 2 liter.
Oxe er basert på en bilmotor fra GM på 2 liter. Foto:

Oxe til Norge

Den svenske dieselpåhengeren på 200 hk prøvelanseres nå i Norge.

– OXE-motoren er som skapt for norske forhold, med vår vidstrakte kyst, krevende forhold og mange maritimtorienterte næringer, sier Per Wikheim i Link Norge. I år har han kun tre motorer å selge i Norge til aktører som ønsker å teste ut produktet. Link Norge skal bruke 2015 på å utvikle et salgs- og servicenettverk for OXE-motorer i Norge, slik at de er klare til å håndtere den kommersielle lanseringen i 2016.

OXE er verdens første utenbords dieselmotor på 200 hk. Motoren åpner nye markedsmuligheter for båtprodusenter rigget for utenbordsmotorer. Samtidig gir OXE brukere med bensindrevet utenbordsmotor, muligheten til å dra nytte av dieselmotorens fordeler; lave driftskostnader, gunstige drivstoff-forbruk og lengre aksjonsradius. Verdenslanseringen for OXE-motoren er i 2016. Motoren ble vist frem for første gang under Mets 2014.

Les: Dieselpåhenger for proffe

For proffe
Motoren er svenskprodusert av Cimco Marine AB i Ängelholm. OXE-motoren er først og fremst rettet mot profesjonelle brukere, som militære enheter, politi, redningstjenester, offshore- og oppdrettsvirksomheter - profesjonelle aktører som må til sjøs uansett vær og årstid. For disse er lavere driftskostnader, økt pålitelighet og lengre utholdenhet viktige i en praktisk hverdag.
– Det er i første rekke brukere som har en driftstid på mer enn 500 timer i året, som vil ha størst nytte av en sterk utenbords dieselmotor. OXE skal derfor selges på det profesjonelle 200 hk-markedet, hvor driftssikkerhet og driftsøkonomien er i fokus, sier daglig leder Per Wikheim i den norske importøren, Link Norge AS.

Bilmotor
Basis for OXE-motoren er General Motors tyskutviklede L4 2,0 liter commonrail dieselmotor, som er godt kjent i Norge fra flere Opel og Saab-modeller. Motoren leverer 200 HK på propellen og har et dreiemoment på hele 370 Nm. Motoren er horisontalt montert, som gir en lav og bred utenbordsmotor. Mariniseringen av motoren er gjort i samarbeid med GM. Girsystemet ligger parallelt med motoren. Herfra overføres kraften til propellakselen med et nytt, patentert beltedrift-system.
– Dette gir bedre slitestyrke, samtidig som mer av motorkraften blir overført til propellen. Beltedriften gir samtidig et mindre propellhus, som skaper mindre motstand i vannet, forklarer Per Wikheim.

Link Norge har levert solgt dieselmotorer til det norske markedet i over 15 år.




 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen